5 dagars kostberäkning

Jag har under 5 dagar vägt och skrivit ner allt jag har ätit. Det kan tänkas se lite ”överseriöst” ut, men det är intressant att se vad man stoppar i sig! 🙂

Jag har endast räknat ut hur fördelningen ser ut mellan protein, kolhydrater och fett. Jag har sedan räknat om detta till antal kalorier och sedan även till energiprocent.

Under föregående vecka så såg måndag-fredag ut enligt följande med innehållande tre löppass:

Förtydligande till tabellen: Mackorna är gjorda enligt LCHF-recept, därav den låga kolhydratsmängden.

Jag äter en träningsliberal form av LCHF där mitt kolhydratintag är högre än många andra som äter LCHF. Men vad som tydligt framgår är att den stora energikällan kommer ifrån fett. Jag trodde faktiskt att energiprocenten ifrån kolhydraterna skulle vara högre än vad den faktiskt är. Jag trodde den skulle hamna på bortåt 15-20%. Jag har tidigare sett en summering om hur Jonas Colting åt under en träningsvecka. Där var det en person som räknade ut hans fördelning och kom fram till att energiintaget av kolhydrater låg på ca 30%. Jag kan inte se så många ”kolhydratsbomber” så är lite nyfiken på att räkna på det själv. Med tanke på hans fördelning trodde jag alltså att min procentuella fördelning skulle sett lite annorlundare ut. Men om hans kolhydratsintag inte är så mycket högre än mitt, så finns ju andra faktorer som spelar in som tex vad han äter i övrigt. Återkommer eventuellt kring detta! 🙂

Vad man kan säga i övrigt är att de dagar där jag tränar, ökar jag kolhydratsintaget för att ge träningen en extra skjuts! Om jag har viktiga träningspass eller tävlingar tidigt nästkommande dag så gör jag en mindre kolhydratsladdning kvällen innan. Det kan man tex se under fredagen där jag har lagt till bulgur till kvällens måltid. Detta eftersom jag under lördagen sprang ett 10km lopp.

Med detta upplägg så har jag känt mig fräsch i kroppen och träningen har gått bra. Tidigare åt jag mycket striktare och började känna minskad ork i träningen. Därför har jag generellt lagt in lite extra kolhydrater.

Vad jag även har noterat sista 2 veckorna är att jag har gått upp lite i vikt trots mycket träning. Jag misstänker att mitt kaloriintag är lite för högt för tillfället då jag egentligen inte har dragit ner på något som kompensation för mer kolhydrater.

Framåt så ska jag söka en större variation av frukostar och försöka hitta min optimala kostfördelning. Att göra denna typ av noggrann beräkning gör att man får mycket bättre kunskap om vad olika varor innehåller. Det kommer att dröja tills jag gör nästa beräkning men det kommer på sikt att ske igen! 🙂

Om ni ligger på bra kunnande så skriv gärna en kommentar. Jag skulle kanske ha tagit med något mer betydande i mina beräkningar än det jag har redovisat?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *