Egna erfarenheter av LCHF i kombination med träning

LCHF är ett hett debattämne, framförallt kosthållningen i sig självt, men även i kombination med träning. Nyligen publicerades en artikel på forumet Jogg.se skriven av Jonas Bergqvist som också skrivit boken ”LCHF och träning”.

Denna artikel startade givetvis en intressant och het debatt där framför allt de kritiska personerna har varit aktivast. Jag har valt att inte ge mig in i debatten överhuvudtaget, men jag blev sugen på att dela med mig utav de erfarenheter jag har fått under mitt drygt ett år med en liberal LCHF-kost och maratonträning.

Jag vill poängtera att det här är MIN version, och hur JAG har fungerat under den här perioden. Jag är medveten om att det kan skilja mycket mellan olika individer.

Jag börjar med att ge en återblick över det år som gått. Jag har som sagt ätit en liberal LCHF-kost under ett års tid (slutade för fem veckor sedan) och har i samband med detta tränat mycket och sprungit ett antal maraton. Det har inte varit några problem att träna mycket, och hårt, på mindre kolhydrater. Jag har sällan känt mig orkeslös och aldrig tappat viljan eller motivationen till att träna.

Jag sprang Stockholm Marathon på knappt 3.08 och Oslo Maraton på drygt 3.03. Vid båda dessa fall så har jag gjort en mindre kolhydratsladdning dagen innan tävling, men i övrigt ingen förändring. Under Oslo Maraton så hade jag en del problem, som jag till stor del, tror berodde på en förkylning. Stockholm Marathon däremot var mitt psykiskt/fysiskt bästa maraton hittills. Jag kände mig urstark under hela loppet och hade nästan ingen jobbig period överhuvudtaget. Andra halvan löptes i identisk fart med första halvan så energin fanns där under hela loppet.

Vid sidan av träningen så har jag hälsomässigt aldrig mått bättre. Jag har aldrig varit så bra i magen som under denna period. Jag har tidigare haft problem med gaser i magen (kanske ingen som ville veta :)), men det försvann helt. Min ”kurrande” mage blev ett minne blott då jag sällan känt mig hungrig på samma sätt som tidigare.

Sammanfattningsvis så har jag inte haft några problem alls med att äta, träna och må bra. Så om jag inte hade haft en stark drivkraft i att prestera på en så hög nivå som möjligt, så hade jag även idag ätit en liberalare LCHF-kost.

Men för ca fem veckor sedan så ändrade jag som sagt om min kost till att öka på kolhydratsintaget igen. Anledningen var att jag har fått känslan av att jag inte har nått de resultat som jag bedömer att jag har kapacitet för. Jag vill nå min maximala kapacitet inom maratonlöpning, och jag har börjat tvivla på att LCHF är den rätta vägen för detta. Visst är jag otroligt nöjd med det jag har presterat, men det är framförallt ett bättre tryck i steget, och högre tempo jag hade önskat. Uthållighetsmässigt så har det inte varit några problem.

På grund av detta så beslutade jag mig för att återgå till en kolhydratsrik kost för att se vad det kan ge för resultat framåt. Tanken är att fortsätta med denna kost över Barcelona Maraton och därefter göra en utvärdering om vad som fungerar bäst för mig.

Efter förändringen så har jag hunnit med fyra kvalitativa träningsveckor och hittills känns det mycket bra! Jag har ökat träningsmängden och ändå haft riktigt bra kvalitet i träningen. Det var länge sedan jag kände mig så här stark, och det känns framförallt under intervallpassen där det har varit bra tryck i benen.

Nu har det bara gått fyra veckor, men min känsla hittills är att jag har fått ett lyft sedan jag ökade på kolhydratsmängden igen. Skillnaden känns framförallt när jag befinner mig på en högre intensitet.

So far so good! Det var en kort summering om mitt år med LCHF och vart jag står idag. Nu tänkte jag övergå till hur jag ser på saken.

Det finns många som sågar LCHF i kombination med träning. Både de som testat, men även de som aldrig har försökt. Innan man väljer att såga den kombinationen så tycker jag att man ska titta på vilken ambitionsnivå man har. Är det en elitsatsning eller är det på motionsnivå? Är syftet att nå resultat eller att må bra? Jag har tidigare recenserat Jonas Bergqvist bok ”LCHF och träning” och rekommenderat den till andra, och det gör jag fortfarande. För personligen har jag bevisat för mig själv och andra att det går att äta LCHF, och göra fullgoda resultat. Däremot inser jag nu att det krävs mycket mer material för att (om möjligt) bevisa att LCHF verkligen är en kost för tuffare träning, och för den elitsatsande.

Därför tycker jag att vi ska välkomna denna diskussion. Jag tycker det är oerhört spännande att folk söker andra vägar till en bättre prestation och vågar kringgå den klassiska vägen.

Klassiska kommentarer från NEJ-sägarna är att ” det som fungerar för Kenyanerna också fungerar för oss”, och att ”det vore kul att se en Kenyan göra 2.05 på maran på bacon och ägg”. Jag förstår argumenten, men kan känna att de är ganska trista. Visst är det bevisat att det går att göra fantastiska resultat med en kolhydratrik kost. Men det behöver inte innebära att det inte finns något bättre alternativ. Jag räknar inte med att det finns någon kenyan som har sprungit maraton på 2.05 på bacon och ägg. Men jag tror heller inte att det är någon som har försökt. 🙂

Nu tror jag emellertid att ni har rätt, och att LCHF inte är den optimala kosthållningen för en elitsatsning. Jag tror det behövs kolhydrater för att nå maximal prestation, men det vore oerhört intressant att bredda kunskapen och att lägga alla korten på bordet. Det vore spännande att få ta del utav mer undersökningar och tester på detta framåt. Det skulle gynna båda sidor. De som är säkra på att LCHF inte är melodin för en elitsatsning borde vara nöjda om de kunde få detta bekräftat av fler studier. Och de som tror att LCHF verkligen är den rätta vägen bör motiveras av att bevisa att de har rätt.

Vad vill jag ha ut av detta? Jo, att jag förstår båda parter i diskussionen. Jag är en utav de som kan styrka att det går att springa maraton med LCHF. Men jag har mer och mer fått känslan av att kolhydraterna är viktig för optimala prestationen. Därför tror jag att det är viktigt att titta på individnivå och om det är hälsa eller prestation som prioriteras. Därmed inte sagt att LCHF är förenat med hälsa och att kolhydrater är förenat med prestation. En kombination kolhydratsreducerade och kolhydratsrika dagar kanske skulle ge en bra mix?

Det var svårt att få ihop detta inlägg så som jag önskat, men jag publicerar det iaf. Jag kommer att göra en mer genomarbetad utvärdering på mig själv när det har gått lite längre tid med en kolhydratsrik kost. Då tror och hoppas jag kunna se en förbättring i träningsresultaten. Om inte så skiftar jag tillbaka igen… 😉

2 reaktioner på ”Egna erfarenheter av LCHF i kombination med träning

    1. Hej!

      Ja, den läste jag efter att jag hade skrivit min egna. Tycker också att den är mycket läsvärd!
      Extremt duktig på sin sak.

      /Jonas

Lämna ett svar till Jonas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *