Långsiktiga mål!

Under året som pågått så har jag tagit nya kliv i min utveckling och jag hoppas att kunna fortsätta på det spåret. Jag har redan nått mina mål på maraton och halvmaraton som var satta för 2012, vilket innebär att jag har hösten på mig att förbättra dessa resultat ytterligare. Det är framförallt på Oslo maraton som jag kommer att satsa på en ännu bättre tid och hoppas gå ner mot tre timmar. På milen så blev senaste tävlingen tyvärr inställd för min del på grund av sjukdom, vilket innebär att nästa chans att nå detta tredje mål blir troligen Midnattsloppet i augusti.

Anledningen till denna utveckling är i mångt och mycket att jag har fått vara skadefri och kunnat träna nästintill obehindrat. Det är ofta nyckeln till framgång. Om jag får fortsätta med kontinuitet i träningen så känner jag att jag har mycket mer att ge och därför blickar jag redan nu framåt mot mycket tuffare mål som jag vill nå under min löparkarriär. Detta är alltså inte mål som jag har för avsikt att nå redan nästkommande år, utan det är mål som jag kommer att kämpa för framöver oavsett om det skulle ta två ,tre eller kanske fem år. Givetvis bygger dessa mål på att jag får samma flyt i träning och planering.

De tider som jag har satt upp är enligt följande:

  • 10km                  Under 36min
  • 21,1km              Under 1h 20min
  • 42,2km              Under 2h 50min

Den tid som jag tror kommer att bli svårast att nå är milen under 36 minuter. Bland annat för att min träning baseras på maratondistansen, men även för att jag tror att min styrka ligger i uthållighet och inte i snabbhet.

För att förbättra min snabbhet och överlag öka mina chanser/möjligheter att nå dessa mål så kommer jag att titta på förändringar i min träning framöver. Framförallt så är det oerhört värdefullt att ha andra löpare i min omgivning som är bättre än mig själv. Jag är medlem i en förening med en löparsektion som springer en gång i veckan. Men det är primärt i en social form och antalet deltagare är väldigt varierande. Vi har varit alltifrån tre stycken upp till tio stycken vilket innebär att hastigheten på passen inte går att förutse, då det beror på vilka som kommer helt enkelt. Jag känner att ett pass i veckan i löpargrupp är väldigt viktigt för den sociala biten, och det forsätter jag gärna med. Men jag behöver pass där jag med säkerhet har möjlighet att springa med bättre löpare än mig själv. Därför kommer jag även att leta i andra forum efter duktiga löpare att springa med.

Jag kommer även att fokusera ännu mer på intervaller och troligen även längre sådana. Tidigare har det varit max 1km men funderar på att gå upp mot 1,5-2km:s intervaller. Det blir troligen också några tröskelpass som jag inte har sprungit på länge.

Slutligen så behöver jag lägga upp min träning på ett sätt som gör det enklare att mäta progression. Jag tycker väldigt mycket om att variera min träning och på sätt och vis kommer jag att fortsätta med det. Men jag behöver planera in fler pass som är identiska med varandra för att kunna följa min utveckling. Dessa pass kommer givetvis att bestå av kvalitetspass som tex intervaller eller snabbdistans där resultatet är enkelt att mäta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *