LCHF & Träning

Som jag har väntat…

LCHF som kosthållning är en het potatis i de flesta debattforum, trots att just potatis normalt inte förespråkas i denna kost (åtminstone inte i en strikt variant). Att det är en tuff kamp mellan LCHF och klassiska tallriksmodellen är väntat. Kost är något som berör och engagerar oss alla.

För egen del så har jag valt att följa LCHF. Dels av nyfikenhet och dels på grund av att jag tycker att de har bra motiveringar och har kunnat påvisa goda resultat. Men än så länge så tycker jag att LCHF förknippas mest med viktnedgång och diabetes, och det är givetvis bra, men inget som jag just nu behöver uppnå. Om LCHF ska nå ut till en ännu bredare massa så behöver det även kommuniceras mer i andra forum, och det är precis därför denna bok är väldigt välkommen!

Visst finns det elitidrottare idag som äter en variant av LCHF-kost. Men det har varit väldigt svårt att få tag på litteratur som parar ihop just LCHF och träning för hur man ska gå tillväga. Att man ska kunna motionera på en LCHF kost hade jag inga tvivel på, men hur man modifierade kosten för hårdare träning har jag varit nyfiken på länge. Min längtan efter denna bok har därför varit stor, och mina förväntningar på denna bok har varit ännu större!

Efter att ha läst boken så har jag funderar kring vilka förväntningar jag hade (frånsett att de var höga). Och jag har inte riktigt kunnat komma fram till detta, då jag inte visste vad jag kunde förvänta mig. Men efter att ha läst boken så är jag mycket nöjd med dess innehåll och upplägg. Så helt klart har den i alla fall stått upp mot mina höga förväntningar.

Boken vänder sig till en bred massa och tar upp kombinationen LCHF och träning för konditionsutövare, styrketräningsutövare och övrigt som exempelvis bollsporter. Boken tar även upp olika nivåer inom varje idrott. Det vill säga hur man modifierar sin kost utifrån intensitet och träningsmängd. Och det sistnämnda gillar jag skarpt! Det finns alltså en vägledning för oss alla även om vi själva till slut måste hitta vår optimala variant att gå.

Det finns riktlinjer för hur du ska äta och som kallas ”basmat”. Vid mindre träning och lägre intensitet så behövs inga modifieringar. Utöver basmaten finns det sedan något som Jonas kallar ”prestationsmat”. Och det är här det skiljer sig beroende på hur och hur hårt du tränar. Det finns rekommendationer om hur du äter till vardags, och det finns rekommendationer hur du äter inför och efter olika typer av träningspass/tävlingar. Det finns även tips på hur man ”kolhydratsladdar” på LCHF-vis.

Det som slog mig lite efter att ha läst boken är att LCHF är väldigt brett. I mångas ögon så ser man LCHF som naturligt strikt med max 20g kolhydrater. Men med modifieringar så kan man äta upp emot 100-150g kolhydrater för den hårt tränande och ändå kalla det LCHF. Man kan ju ifrågasätta om det verkligen är LCHF längre? Men det är fortfarande så att energiprocenten kommer till största del ifrån fett. Och eftersom en hårt tränande person äter mycket större mängder mat så är det också naturligt att denne får i sig en större mängd kolhydrater. Dessutom gäller det alltid att äta mat med bra kvalitet och undvika pasta, gluten etc. och istället välja exempelvis rotfrukter.

För min egen del så är jag ingen elitidrottare men tränar ändå mycket (upp till 5 dagar i veckan). Utefter denna bok så bör jag öka mitt kolhydratsintag och det kommer jag faktiskt att prova. Jag tycker inte att jag har haft problem med orken men jag har under de senaste veckorna prioriterat löpmängden, och därför sprungit med lägre intensitet. Framöver blir det tuffare träning med mycket intervaller och då kan ett högre kolhydratsintag bli betydande. Men det gäller fortfarande att jag till största del ska gå på fettdrift!

För mig som tror på LCHF så är denna bok som sagt efterlängtad. Dess innehåll är precis det jag har saknat och jag har väntat på en sådan här bok redan innan jag såg att den gick att förhandsboka. Det är därför inte konstigt att jag ger den ett högt betyg. Men eftersom jag hade väldigt höga förväntningar (även om jag inte kunnat specificera vilka) så hade jag inte accepterat ”vad som helst”. Och LCHF & Träning är raka motsatsen till ”vad som helst”. Den är oerhört välskriven och pedagogisk vilket gör den mycket lättläst.

Boken innehåller även en kortare receptdel för att i praktiken kunna få tips om hur man kan äta, och framförallt hur man kan modifiera sin kost utifrån det som kallas ”prestationsmat”. Det vill säga det ökade kolhydratsintaget.

Ytterligare en styrka med boken är att den tar upp både positiva och även negativa effekter av LCHF vid träning. Och tips på hur man undviker de negativa effekterna. Det ger betydligt mer trovärdighet!

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag saknade? Kanske skulle önskat att den var ännu längre och ännu mer detaljerad. Dessutom kan det blir intressant framöver med ännu fler studier om LCHF och träning!

  • För er som äter enligt LCHF redan idag och som tränar mycket tycker jag att LCHF & Träning har en given plats i bokhyllan!
  • För er som tycker om träning och är nyfiken på att testa LCHF bör inhandla denna bok och ge den chansen till er övertygelse att testa!
  • För er som tycker om träning men är LCHF-motståndare bör inhandla denna bok för nya nyanser och för att kunna fortsätta debatten…

LCHF & Träning är således en bok för alla som tycker om träning. För er som endast är intresserade av LCHF som kosthållning finns det andra böcker att välja.

3 reaktioner på ”LCHF & Träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *