Löptekniksutbildning

Utöver Kungsbackaloppet i lördags så var jag på ytterligare en löparaktivitet, nämligen en löptekniksutbildning. Efter kort stretch, en snabb dusch och lite käk så körde jag vidare till Göteborg och Skatås.

Jag var på en introduktionskurs för ca ett år sedan och då visade det sig att jag sprang väldigt spänt i hela kroppen. Stel överkropp och kraftig hällöpning. Denna gång så var det dags för uppföljning och jag har försökt att tänka på tekniken men så fort man blir trött så tappar man ofta fokuset.

Utbildningen leds av Markus Stålbom som driver BGMS Analys. Markus är en av få i Sverige som är utbildade inom Pose running och det är detta koncept som är grunden för hans utlärning (läs mer genom att klicka på bilden).

Vi var totalt 7st löpare på utbildningen och vi började med att bli filmade i löpsteget i tre olika varianter. En långsam och en snabb löpning ifrån sidan, och en löpning filmat bakifrån. Därefter analyserade vi varje video och löpsekvens och tittade på vad vi behövde utveckla.

För min egen del så löper jag fortfarande lite för spänt men det har skett en klar förbättring. Överkroppen är forfarande något stel men armföringen börjar bli mer avslappnad. Jag har minskat hällöpningen rejält och löper nu mer med landning på mellanfot. Dock närmar jag mig först med hälen men överkompenserar och vinklar foten precis innan nedslag vilket gör att jag landar på mellanfot. Men i och med denna kompensation så aktiverar jag fotmuskulaturen på ett onödigt sätt och det kan vara anledningen till den smärta jag känt under foten. Jag ska istället fokusera på att vara avslappnad hela vägen och därmed minska muskelspänningen.

Jag behöver även minska min markkontakt och istället öka stegfrekvensen. När jag ökar tempot så ökar jag inte stegfrekvensen så mycket som jag borde, utan istället så förlänger jag steget och får en större ”box”. Eftersom vi gör av med som minst energi när vi är i luften så ska det vara så kort markkontakt som möjligt. Och desto kortare markkontakt desto mindre belastning får vi upp i kroppen.

Slutligen behöver jag även träna på att lyfta upp benet högre och snabbare framåt i benpendlingen när jag springer fortare. När jag sätter i ena foten under kroppen så ska andra benet ha påbörjat pendlingen uppåt och framåt för att vara beredd på nästa stegisättning.

Efter analysen var vi ute och gjorde olika övningar där fokus var på att öka stegfrekvensen och att slappna av i kroppen. Vi gjorde en del övningar i par där den ena blundade och behövde lita på sin partner, allt för att våga tappa kontrollen och försöka att bli så avslappnad som möjligt. Vi gjorde även en hel del övningar för att stärka höfterna, vilket är väldigt viktigt för att kunna hålla ett upprätt löpsteg och inte säcka ihop i steget. Vi löpte väldigt mycket upp- och nerför där det krävs mycket teknik för att kunna få med sig farten med en avslappnad löpning.

Jag tycker att dessa tillfällen ger väldigt mycket och jag tror att det räcker med 1-2 tillfällen per år för att följa upp sin utveckling, och för att få med sig tips till att tänka på i löpningen hemma så att man kan fortsätta att utvecklas. Det svåra med löpningen hemma är att man lätt återgår till sin normala löpning och det är svårt att se hur man löper utan att bli filmad. Men med löpskolningsövningar och att försöka fokusera på de detaljer som man har blivit rekommenderad att öva på så finns det goda möjligheter att utveckla sin teknik. Har man dessutom någon som kan filma en emellanåt så är det väldigt gynnsamt så att man på egen hand kan analysera utvecklingen!

3 reaktioner på ”Löptekniksutbildning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *