Road to Berlin – Part 2

Skadan i underbenet gör att jag fortsätter hacka mig fram i löpningen. Jag kan springa men det krävs ett par dagar emellan passen för att bli av med den värsta smärtan. Sista tiden har således varit väldigt mycket alternativträning, lite crosstrainer men främst motionscykel. Senaste helgens långpass blev en blandad kompott bestående av 30min löpband kompletterat med 2h 20min blandning av crosstrainer/cykel för att få ihop bra mängd. Med andra ord har jag kunnat fortsätta träna men med kraftigt reducerad löpmängd, vilket så klart inte är optimalt.

Nu är det bara 1,5 vecka kvar till Berlin och det kommer bli en fortsättning på den inslagna vägen. Det blir inte många löppass till utan främst alternativträning. De få löppass blir med fokus på kvalité för att försöka behålla tempo och löpkänsla.

I tisdags sprang jag ett testpass på 2x10km i tilltänkt maratonfart (eller snabbare). Det blev ett riktigt lyckat pass med en känsla bra mycket bättre än jag förutspått! Tiderna blev 37:40 på första 10km och 37:30 på andra 10km, med 5min vila emellan. Det ger mig faktiskt hopp om en bra tid i Berlin!! Dock fortfarande mycket svårt att veta om 2:40 ens är rimligt, men man blir ju onekligen mer sugen på ett försök! 🙂

Så här dagarna efter så gör det ont! Men så länge smärtan främst kommer efteråt så fungerar det. Det kommer fortsatt bli en balansgång för att vara tillräckligt hel för att hålla. Jag måste få till något löppass till men sista dagarna blir det vila från löpningen.

På startlinjen i Berlin kommer det vara ovisst och det blir ett lopp där jag inte kommer kunna förutse någonting. Det kan gå precis hur bra som helst då formen är god! Men det kan också bli ett avbrutet lopp om benet inte håller. Och om det håller så vet jag heller inte hur en begränsad löpmängd sista fyra-fem veckorna påverkar?

Frågorna är många och svaret ges den 24:e september!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *