Sveriges Bästa Motionsspår (Bokrecension)

Häromveckan så damp denna trevliga bok ner i brevlådan.

Inte bara ett exemplar, utan två! Hur kommer då detta sig?

Jo, jag blev kontaktad av författarna (Philip Persson & Oskar Jensen Sondén) av boken och blev erbjuden ett gratisexemplar i utbyte mot att recensera boken (både ris och ros). Eftersom jag har följt deras projekt som föranledde denna bok så var det naturligtvis ett lätt val att tacka ja till detta erbjudande. Men vad jag hade glömt var att jag redan hade förbeställt ett exemplar för flertalet veckor sedan eftersom jag verkligen var intresserad av denna bok, så därav anledningen att det råkade bli leverans av två böcker! 🙂

Jag kommer nu kort recensera denna bok utifrån att endast ha läst delar av den, för likt en kartbok finns det inget behov, utan möjligen ett intresse, att läsa hela boken på grund av dess uppbyggnad (som jag kommer till).

Kort sammanfattat så tar boken upp över 300 motionsspår i Sverige där det går att läsa mer utförligt om 100 rekommenderade spår som är rankade utifrån ett antal olika kriterier (natur, utbud och anläggning). På dessa finns det också fakta som koordinater, om de är upplysta, antal spår och distans mm.

Bokens utformning är smart då det går att leta efter lämpliga motionsspår på två sätt. Inledningsvis finns listan där de 100 främsta motionsspåren är rankade och med en sidangivelse så att man snabbt kan leta upp och läsa om respektive spår. Men i grunden är de uppdelade i geografiska områden så att det är enkelt att titta efter ett motionsspår i den trakt man hade tänkt att besöka.

Jag kan omöjligt anmärka om någon motionsslinga saknas då jag inte har den erfarenheten, men de gick igenom en ansenlig mängd. Jag har heller ingen åsikt om jag tycker att dem är rankade rätt eller fel, men det tycker jag är oväsentligt. Smaken är som baken och rankningen är mest en kul grej. Styrkan med boken är istället att det är som ett uppslagsverk med möjliga motionsspår i Sverige och således en perfekt resebok att ha med sig för oss som förenar resor och löpning. När jag ska åka till någon ort i Sverige som jag inte besökt tidigare så kommer jag ha som rutin att ta en kik i denna bok om det finns en närliggande motionsslinga som de rekommenderar. Av just denna anledning så har jag inte läst om motionsspåren i exempelvis norra Sverige eftersom jag inte har några planer på att åka dit, och det är också av den anledningen som jag nu kan recensera denna bok utifrån begränsad (men tillräcklig) mängd läsning.

Jag tycker idén till boken är riktigt rolig och den fyller en funktion! Bokens prislapp är dessutom så pass human att jag tycker att det är en god investering, så min rekommendation är köp! 🙂