Uppladdning inför Ölands Marathon

Tiden går verkligen fort! Redan om ett par dagar är det dags för Ölands Marathon. Jag har haft ett par riktigt bra träningsveckor sedan Båstad halvmara och jag känner att formen är på gång. Men det finns ett orosmoment och det är att jag är rädd för att en förkylning eventuellt kan vara på gång, då jag känt mig lite rosslig i halsen senaste två kvällarna. Förkylningar har en tendens att komma när man drar ner på träningen och tar det lugnare, samt att de ofta kommer när det passar som sämst!

Frånsett detta orosmoment så känns det bra. Jag sprang ett testpass i lördags på 10km i ungefärlig tävlingsfart. Därefter vilade jag fem minuter och sprang sedan ytterligare 8km i ungefärlig tävlingsfart. Det kändes kontrollerat och gav en skön känsla!

Det ska bli mycket spännande att se vad jag kan uträtta på Öland. Mitt första mål är att göra en likartad (eller gärna bättre) prestation jämfört med Barcelona Marathon tidigare i år. Då får jag nämligen ett kvitto på att jag har stabiliserat mig på en högre nivå. Eftersom det troligen kommer att bli väldigt varmt (konstigt vore väl annars när det genomförs 27 juli ;)) samt att det riskerar att bli blåsigt, så är det väldigt svårt att planera för en rimlig sluttid. Sommaren har hittills varit väldigt fin, så det har funnits massor utav tillfällen att kunna träna i värme och vänja sig. Men att bara träna och att springa ett maraton på en bra tid är extremt stor skillnad. Om förutsättningarna är okej så är min förhoppning om att nå en tid ner mot 2.50. Men allt emellan 2.50 – 2.55 känns i dagsläget okej!

Eftersom det är Veteran-SM så kommer det att slås deltagarrekord vilket innebär ca 150st. Det är ingen astronomisk siffra men kul att det kommer fler löpare. Det negativa är dock att konkurrensen blir tuffare. Normalt sett så skulle jag haft mycket stor chans på pallplats. Jag räknar inte alls bort den chansen, men Veteran-SM innebär att den möjligheten minskar. Jag vänder det dock till något positivt då det är kul att tävlingen får högre status, och att jag förhoppningsvis kan hitta en eller ett par löpare som är jämnstarka och som jag därmed kan dra nytta utav!

Sista dagarna inför loppet blir väldigt lugna och begränsat med träning. Prio är nu att vara frisk och att försöka få till en bra känsla under veckan. Tanken är att veckan ska se ut enligt följande:

Måndag: 8km lätt distans
Tisdag: 8x2min intervaller med kontrollerad löpning
Onsdag: Vila
Torsdag: 6-8km lätt distans
Fredag: Vila (avresa till Öland)
Lördag: Ölands Marathon med start 16.00
Söndag: Vila, vila, vila, vila, och åter vila…

Ölands Mara är ni klara?

Jajamänsan, fattas bara!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *