1 – 2 – 3, 1 – 2 – 3, 1 – 2 – 3….

Förra veckan och även denna vecka har varit fokus på att öka upp stegfrekvensen till runt 180 oavsett hastighet (såvida det inte går väldigt långsamt). Jag trodde det skulle vara svårare än vad det varit och att ljudet av 1 – 2 – 3 skulle eka i mitt huvud. Med en frekvens på 180 så krävs det nämligen tre steg i sekunden och för att hitta rytmen så kan det vara smidigt att i huvudet räkna till tre. Men jag hittade en skön rytm nästan omgående och har genom varenda pass legat runt 180, utan någon större ansträngning att behöva tänka på takten.

Med tanke på att jag har varierat hastighet, distans och även sprungit ett backpass så borde det tyda på att det börjar sätta sig mer och mer naturligt. När jag sprang ett 20km:s pass i lördags så tänkte jag till en början på frekvensen. Men mitt under passet kom jag flera gånger på mig själv med att jag fokuserade på annat, och därför var det väldigt spännande att följa upp stegfrekvensen ifrån det passet. Glädjande så var frekvensen densamma som övriga kilometer så rytmen har nu infunnit sig utan att jag har behövt räkna till tre alltför ofta! 🙂

Veckosummering:

Nu är det för tidigt att säga om jag fortsatt kommer att ha samma känsla i kroppen, men jag är uppe i 6-7 löppass nu. Det kanske krävs 1-2 veckor till innan jag kan analysera om det ser ut som att stegfrekvensen sitter helt naturligt i min löpning. Framöver ska det därför också bli väldigt spännande att se vad frekvensen kommer att hamna på vid löpning ner mot 4 minuters tempo. Om jag lyckas behålla en stegfrekvens på 180 så finns det goda förutsättningar för ännu bättre fart.

I övrigt så är det härligt att redan den andra veckan efter Stockholm komma upp i en så pass bra mängd. Det märks tydligt att kroppen har anpassat sig efter maratonträning och det krävs inte alls lika lång återhämtning länge innan jag är ”fit for fight”. Däremot så blir kvalitén givetvis sämre, men jag passar därför på att få in mängdträning igen tills farten hittar tillbaka. Nästa vecka kommer att innehålla något form av intervallpass, men det ska fortsatt bli fokus på en bra stegfrekvens och att samla kilometer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *