Det perfekta löpsteget

Jag har läst boken Det perfekta löpsteget, skriven av Thomas Reckmann. Det är en bok med ett bra syfte men där min känsla är att den går något till överdrift. Jag är helt överens om att löpning (likt många andra idrotter) är beroende av en bra teknik, men jag är frågande till om det har så stor påverkan som boken vill förmedla. Okej, för en löpare med en extremt dålig teknik så finns det mycket tid att hämta, men 25-30 minuter på en halvmara som omnämns låter riktigt mycket.

Kort efter att jag läste boken så fick jag ett nyhetsutskick ifrån Marathon.se med nedan text.

”Tänk om det var så enkelt att det räckte att träna löpteknik, ändra sitt löpsteg och få en ny känsla. Om alla de där snabbfixen funkade ändå! Jag träffade amerikanske löparstjärnan Galen Rupp i vintras och frågade lite försiktigt om teknik och vad som gjorde honom så bra. Men svaret jag fick var att det är kontinuitet, att träna på och inte vara skadad som gjort honom bra.
Samma budskap ger Magnus Bergman, Marathon.se:s nya programcoach för Lidingöloppet.
– Det viktiga är att man kommer ut och verkligen tränar, att man ägnar sig åt at springa och inte massa annat, säger Magnus.”

Detta var inte kritik riktat till boken, men det är ingen vidare säljtext att använda för att marknadsföra den. Jag tycker som sagt fortfarande att boken fyller en funktion men jag är mer inne på samma linje som Galen Rupp angående den viktigaste faktorn, det vill säga kontinuitet.

Jag har märkt det tydligt för egen del, när jag har kunnat träna på ostört så har resultaten också kommit. Detta utan att direkt ha behövt fokusera på min löpteknik. I kombination av en högre dos löpning, tillsammans med vissa intervallpass som främjar för en bättre löpteknik, så har jag dock sannolikt utvecklat en bättre löpteknik omedvetet. Så visst har troligen en bättre löpteknik en viss påverkan i min utveckling, men det är inget som jag medvetet har fokuserat på.

Följande stycke är hämtat ur boken:

”De allra flesta kör på ungefär som man gjorde redan för 20-30 år sedan. Eller som ens föräldrar gjorde på 1970-talet. Med alltför stort fokus på konditionsträning.”

Det går inte att komma ifrån att det på motionärssidan gjordes bättre tider förut. Om de nu enbart fokuserade på konditionsträning så borde tiderna ha utvecklats till det bättre idag eftersom löpteknik har fått ett större fokus. Det är mycket troligt att tiderna hade kunnat varit ännu bättre på 70- och 80-talet vid mer fokus på löpteknik. Men det visar också på hur viktigt kontinuitet/mängdträning är för resultatutvecklingen, som troligen är en stor anledning till att det presterades så bra tider förr.

Boken är snyggt och enkelt utformad, men aningen mycket upprepningar. Visserligen går avsnitten av naturliga skäl ofta in i varandra, och det är inget fel i att vara extra tydlig, men ibland kändes det som att man läste samma stycke om och om igen.

För egen del så är jag medveten om att jag har en hel del att utveckla vad gäller teknik. Jag behöver slappna av mycket mer i kroppen, både i fötterna och axlarna. Jag ska ta till mig en del utav de tips och övningar som anges i denna bok i hopp om att utveckla en bättre löpteknik.

Denna summering innehåller en del kritik åt det negativa hållet, men det beror främst på att jag är frågande till om effekten verkligen är så stor som påstås. Men jag tycker absolut att ni ska läsa boken. Oavsett vilken tidsvinst man kan göra så är det självklart att en god löpteknik är viktigt. Inte minst för att få vara skadefri och därigenom få kontinuitet i sin träning. Boken förmedlar därför ett viktigt budskap!

perfektalopsteget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *