Efter regn kommer solsken?

I helgen var det final i Melodifestivalen och jag har haft Panetoz refräng i huvudet.

“Efter solsken kommer värsta regnet”

Det är ingen av mina favoriter men den har ändå lyckats etsa sig fast, kanske för att det finns en symbolik i ett par textrader? Hösten 2013 och inledningen av 2014 får trots årstidens mörker ändå liknas vid ett stort solsken. Träningen gick bra och tävlingen (blev ju bara en) gick över förväntan! Därefter har det tyvärr gått tyngre. Kiel Marathon blev ingen höjdare och de sista två veckorna har jag bara kunnat träna väldigt sparsamt. Inför loppet så började jag få ett ömmande underben, men jag tog det inte så allvarligt då det gick bra att springa. Denna smärta kände jag även i samband med loppet och har framförallt blivit alltmer påtaglig nu efteråt. Smärtan sitter i vänster vad och insidan av underbenet. Jag har även varit stel i ryggen så allt det kan säkert hänga ihop, samtidigt som det är mycket troligt att det skulle kunna vara en överbelastningsskada då jag springer väldigt mycket.

Det har mest blivit alternativ träning i form av cykel, samt en del styrka då jag måste stärka upp vissa delar! Det har blivit bättre under vila från löpningen och numera känns det knappt när jag går eller är still. Jag vågade därför testa 3km löpning igår men det blev ett bakslag och smärtan kom tillbaka. Kroppen är helt enkelt inte redo ännu. Idag känns det dock fortfarande okej i vila så jag hoppas att det är på väg åt rätt håll iaf!

Mitt tålamod brukar vara kort vid oönskat uppehåll men denna gång har jag lyckats hålla humöret uppe. Troligen på grund av att jag nyligen avverkat en mara och att det därför är tid kvar tills jag ska igång härnäst. Däremot kanske en del andra lopp blir lidande som exempelvis halvmaran i Köpenhamn i slutet av mars. Det är bara tre veckor kvar och chansen att komma dit i bra form blir mindre och mindre. Jag har visserligen klassat det som ett upplevelselopp, men jag vill ändå vara i duglig form för att åka tid.

Nåja, Panetoz sjunger vidare:

”Det är inget hinder för jag glider genom stormen”

Det är nog denna inställning jag får ha. Det är omöjligt att veta hur snabb eller långsam läkeprocessen blir, men oavsett så ska det inte hindra mig framöver. Det är nog bara att inse att jag har varit väldigt förskonad ifrån skador på sista tiden. Jag kanske har haft det lite för bra helt enkelt. Det gäller att hålla humöret uppe och fortsätta tänka positivt. Dessutom brukar man ju normalt vända på det!

”Efter regn kommer solsken…”

Solsken

 

Förhoppningsvis ska denna tråkiga period föra något gott med sig!!

PS! Jag fick ett mejl från Runners World i helgen där jag blev uppmanad att göra som Isabellah och springa Women’s Health Halvmarathon. Tyvärr blir det lite svårt, dels har jag andra lopp i tankarna, men framförallt så är det en annan betydande grej som sätter stopp. Åtminstone senast jag tog mig en kik… 🙂

6 reaktioner på ”Efter regn kommer solsken?

  1. Hej,

    Hade en liknande skada som du beskriver 2013 där det var en riktigt öm kånsla i muskulaturen samt till viss del benet bakom skenbenet. Tryckte man på mjukdelarna gjorde det riktigt ont. Hade även stelhet och ömhet i nederdelen av ryggen. Cykel och crosstrainter hjälpte men det bästa tipset jag fick var från en med liknande besvär som botades genom rygglyft, helst där du ligger horisontellt och jobbar i en ställning som håller fast i benen (som finns på de flesta gym)eller liknande (inte bara ligga på golvet och köra rygglyft). Efter ett par veckor med daglig tung ryggträning och stabilitetsträning gör nedre rygg var jag tillbaka. Låter väldigt hokuspokus Men fungerade för mig.

    Intressant blogg för övrigt!

    //Jonas

    1. Hej Jonas!

      Tack för dina tips och erfarenheter! Det verkar ju onekligen vara väldigt likt och min kiropraktor var också inne på ryggen. Jag ska absolut lägga till den övningen för att stärka ryggen ytterligare. Jag hör av mig om det om det får samma effekt på mig! 🙂

  2. Det där påminner mig om en skada jag hade i somras/höstas. Det kunde göra enormt ont under/precis efter ett pass i underbenet. Påminde om benhinnorna men ändå inte riktigt. Soleus vadmuskeln (den nedre) var ganska hård och således tryckte på i benen. Ibland haltade jag hem, så ont gjorde det.

    Fick en hel del bra tips från min naprapat och en av dom var att köra sittande vadpress på gymmet. Tungt, max 6-8 reps och kanske 4-5 set.

    Jag provade detta och körde samtidigt excentriska tåhävningar, särskilt med böjd ben. Det var verkligen en befriande känsla och jag blev mycket bättre efter detta.

    Värt att testa för dig kanske..

    Att jag fick den skadan berodde förmodligen på svag höft och säte. Men det jobbar jag vidare på nu 🙂

    /Jimmie

    1. Hej Jimmie!

      Tack för tipsen! Jag har börjat lägga in mer rygg- och vadövningar nu och sittande vadpress är inlagt! 🙂
      Hur lång tid tog det innan du var tillbaka?
      Har du bra tips på övningar för höft/säta? Jag tror att jag är svag där också… 🙂

      /Jonas

  3. När jag började med sittande vadpress och tåhävningar så blev det ganska omgående bättre. Jag trappade upp mängden försiktigt och var tvungen att vara noga med att fortsätta med rehabträningen trots att det kändes bättre. Om jag slutade så kunde det bli sämre igen.

    Några veckor tog det ungefär, innan jag kunde springa hårdare igen. Jag bytte skor också, till några mer uppbyggda och väldämpade. Istället för lätta och snabba skor. Varierar skor ganska mycket nu.

    Utfallsövningar för sätet och höftlyft för höften. Det är typ det jag kört, i lite olika varianter. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *