En viktresa på 60kg!

Jag har gjort en nostalgitripp tillbaka i tiden till min tidigare sysselsättning inom styrketräning/kroppsbyggning. Jag levde med styrketräningen 24 timmar om dygnet och åt mängder med mat, och tog en hel del kosttillskott upptill för att växa. Det var helt enkelt svårt att hinna äta den mängd mat som behövdes i kombination med skola och jobb.

Det är först nu när jag kan se tillbaka och jämföra med hur jag ser ut då och nu, som jag inser att jag faktiskt lyckades väldigt bra. Jag kan inte påstå att jag längtar tillbaka till vare sig träningen eller hur grov jag var, men det var en underbar känsla jag hade då, och jag stormtrivdes. Jag ångrar absolut inte den tiden utan det var ett steg i ledet att övertyga mig själv om att man kan lyckas med det mesta med självdisciplin, målmedvetenhet och stark beslutsamhet. Jag drevs av utmaningen att kunna lyfta så tungt som möjligt och av den kroppsliga förvandlingen som människan är kapabel till att göra. Utseendemässigt var det inget skönhetsideal enligt min mening, men jag drevs inte av att ”se bra ut”, jag drevs av att tänja gränser och att se hur kroppen kunde förändras.

Det finns många likheter med hur jag idag bedriver min löpning. Det är med stor beslutsamhet och jag går alltid in med stort engagemang. Det finns sällan något mellanting i min värld.

Innan jag startade med styrketräning så spelade jag fotboll och innebandy i många år och jag har alltid varit väldigt lätt och tunn i kroppen. Det tog ett par år innan jag fick resultat av styrketräningen men med kontinuerlig träning och att hitta rätt balans som passade just mig, så kom resultaten ganska fort. Jag skulle gissa på att den vikt jag startade på innan styrketräningen är ungefär den vikt jag är tillbaka på idag som löpare, och det innebär en viktresa på cirka 25-30kg upp och ner!!

Bilderna nedan är ifrån 2008 då jag var som grövst och jämförelsebilderna är tagna nyligen. Det är alltså knappt fyra år emellan. Det finns väl en viss skillnad i grovhet?? haha

Den kropp jag hade då hade knappast gjort milen på bortåt 40 minuter. Och den kropp jag har idag lär inte ha lyft en bra bit över 100kg i bänkpress.

Jag hade en träningsjournal på Bodys forum där jag hittade en del gamla resultat som jag publicerar nedan och som jag är grymt stolt över. Det är återigen först nu som jag inser hur stark jag ändå hann bli. Skulle jag lägga mig och bänka idag så skulle jag inte vara i närheten av mina tidigare uppvärmningsvikter! 🙂

  • Marklyft: 155kg x 4rep
  • Bänkpress 115kg x 6rep
  • Stående hantelcurl: 23,5kg x 9rep
  • Pushdown: 100kg x 10rep
  • Knäböj: 135kg x 8rep
  • Benpress: 160kg x 8rep
  • Lårcurl: 90kg x 10rep

Det är en väldigt stor kontrast mellan kroppsbyggning och löpning och jag märkte tydligt hur stor skillnad det var på hur omgivningen såg på dessa båda inriktningar. Löpningen är mycket mera accepterad medan man var mer ifrågasatt som kroppsbyggare. Jag har förståelse för det och hade heller inte väntat mig något annat. Kroppsbyggning och dess effekter på kroppen skapar uppmärksamhet och det förknippas tyvärr ofta med otillåtna preparat. Men oavsett vilken syn min omgivning har haft på mina olika satsningar så är det tydligt hur imponerade de ändå är över min förvandling, och min drivkraft av att nå resultat.

Som tidigare nämnt så har båda dessa resor varit otroligt roliga, den enda nackdelen jag kan komma på är att det har kostat mig en del pengar, då garderoben har behövts bytas ut ett par gånger. Från första början låg jag på small/medium, och under styrketräningsperioden gick jag upp till large/XL. I och med löpningen är jag nu tillbaka på small (snudd på XS :)). Jag har därmed fyllt ut de flesta storlekar som finns.. haha

Styrketräningen gav mig mycket, men framförallt en stor övertygelse att ”om man går in för det man gör, så kan man komma väldigt långt, oavsett förutsättningar”!

Om ni har börjat fundera på vad jag ska hitta på härnäst så kan ni vara lugna. Det är 100% löpning som gäller och det har jag för avsikt att fortsätta med under många år framöver. Jag har svårt att komma ihåg när jag senast trivdes så bra med min träning. Det är mycket jag vill uppleva och uppnå med min löpning.

Men förr eller senare när kroppen säger ifrån, lär det dock bli tal om att hitta någon ny inriktning. Om det blir bridge, schack eller boule får framtiden utvisa… 😉

3 reaktioner på ”En viktresa på 60kg!

  1. Man kan knappt tro att det är du på samtliga bilder 😉 Tänk att jag varit med dig hela tiden under denna ”förvandling” och nu är det jag som gör en viktresa i och med graviditeten, även där är vi lika varandra 😉 hehe

  2. Det var stor stor forskjell mellom bildene, særlig ryggen!!! Trener du noe styrke nå eller bare løping? Jeg har nettopp begynt å inkorporere mer styrke i min løpetrening, håper det kan virke litt skadeforebyggende. 🙂

    1. Hej,

      Ja det är stor skillnad! 🙂
      Just nu tränar jag också styrka men bara löparfokuserad styrka för att stärka bålen. Jag gör även lite extra benövningar men väldigt lite för överkroppen.

      Jag tror absolut att det är skadeförebyggande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *