Idrottsmässan – Fredag 29/8

Efter en god natts sömn nosade jag med största sannolikhet på ett personligt rekord vad gäller frukostintag. Det blev lite av allt möjligt av det klassiska utbudet och äntligen fanns det croissanter till det avslutande kaffet, haha! Anmärkningsvärt är faktiskt att det fanns gröt. Jag tog det visserligen inte men jag har ofta funderat på varför det sällan erbjuds. Hotellfrukosten var för övrigt kanon liksom hela vistelsen på hotellet.

Jag begav mig bort till mässan kort efter frukost och var återigen på plats i samband med öppningen. Det var återigen lugnt på området och det avspeglade sig under föreläsningarna. Först ut för min del denna dag var ett pass som hette ”Kost för idrottare” och som anordnades av MAI (Malmös Idrottsakademi). Föreläsaren heter Peter Stenberg som är diplomerad idrottsnutritionist. MAI hade ett eget utbud och schema och höll till i friidrottshallen Atleticum. När det skulle dra igång så visade det sig att jag var helt ensam på plats för att lyssna så istället för den planerade föreläsningen så blev det som en privat rådgivning. Trist att ingen annan dök upp men det blev ett väldigt bra tillfälle för mig att fråga om så mycket som möjligt och vi kunde därför helt fokusera på långdistans.

Vi kom in på flera intressanta diskussioner och Peter belyste ofta hur viktigt det är att testa sig fram då det är så individuellt. Vi kom in på kost under träning och tävling och han rekommenderade att fokusera hårdare i samband med tävling för att verkligen ligga på sin planerade tävlingsvikt och känna sig i form. Under tuffare träningsperioder tyckte han istället att det inte gjorde så mycket att ha något extra kilo då det kan göra dig starkare i och med att man springer med mer vikt. Det innebar givetvis inte att man ska äta mer än nödvändigt, utan att man inte behöver vara lika strikt.

Han pratade om vikten av att fylla på glykogennivåerna inför tuffa träningspass och rekommenderade därför ett periodiserat intag. Den dag som det är ett tuffare träningspass så ska det intas mer kolhydrater. Om träningspasset är redan på morgonen/förmiddagen så krävs det att intaget tidigareläggs till dagen innan för att nivåerna ska hinna bli påfyllda. Är det däremot ett lågintensivt träningspass så är det istället fett som är viktigt eftersom det är fettförbrännande träning.

När vi kom in på förberedelser inför en maratontävling så betonade han vikten av att säkerställa att glykogenlagren är fyllda men varnade för att inte överäta då man vill känna sig ”lätt” och inte riskera några onödiga kilon. Peter rekommenderade att hitta energitäta alternativ och vi kom faktiskt in på att godis i ett sådant syfte troligen skulle fungera som ett bra alternativ rent i prestationssyfte. Det är otroligt energitätt och gott om kolhydrater. Vidare nämnde han att man ska försöka fylla på inom 36 timmar före tävlingen och det kunde med fördel göras dagen innan loppet då starten ofta är på morgonen. Då är man redan påfylld och kan istället ta en lättare frukost så att man verkligen känner sig ”lätt” i kroppen när man står på startlinjen. För den som söker efter minsta lilla gram att plocka bort inför starten så kunde man testa att utesluta fibrer eftersom det binder vatten. Det kunde göra upp till ett halvt kilo i skillnad.

Under loppet så rekommenderade Peter ett intag av extra energi då glykogenet inte räcker för en sådan lång arbetsinsats. Han nämner att långdistanslöpare i regel har en bra fettförbränning för att fortfarande kunna hålla tempo men att ett extra intag ändå ger en ytterligare skjuts. Han tycker inte att man ska dricka först efter signal av törst utan att det kan vara för sent, men att man heller inte ska överdriva. Som vid så mycket annat så förespråkar han att man ska testa sig fram så att man vet hur kroppen fungerar. Det gäller tex att veta att kroppen tål intag av sportdryck, gel, koffein eller annat under fysisk aktivitet.

Koffein var annars något som han tyckte att jag kunde testa både inför tävlingar och tuffare träningspass, men det gäller att hitta rätt mängd och att inte överskrida då det kan få negativ effekt. Koffein ska tydligen göra så att man sätter ”trötthetsgränsen ur spel” och på så vis kan pressa sig lite ytterligare.

Under vårt samtal ville jag få ut så mycket som möjligt så det blev aldrig tillfälle att ta några anteckningar. Jag vill därför reservera mig för om jag har missuppfattat eller angivit något på ett felaktigt sätt. Det var riktigt skoj att snacka kost med Peter som besitter en stor kunskap!

I samband med samtalet med Peter så tog jag mig en titt i Atleticum som alltså är en friidrottshall som bland annat arrangerat SM vid sex tillfällen. Det är fantastiska förutsättningar när man kan bedriva friidrottverksamhet inomhus under den kalla och mörka årstiden. Lägg därtill ett testcentrum för att följa idrottarnas utveckling. Själv drömmer jag fortfarande om när Varberg ska få sin inomhushall för friidrott och det verkar äntligen vara på gång!

Idrottsmässan Atleticum

Innan det var dags för lunch besökte jag Skins som hade mässans snyggaste monter. Skins har jag haft ett samarbete med sedan i våras och det var första gången som jag fick möjlighet att träffa dem. Kanontrevligt och jag fick syn på calftights i riktigt fräscha färger (herr / dam), dessa kommer inhandlas inom kort! Det är kul att följa Skins på sociala medier där de alltid visar upp en mycket professionell monter och likaså denna gång! Rekommenderar er att testa Skins plagg, ni kommer inte att ångra er!

Idrottsmässan Skins monter

Eftermiddagen startade med en föreläsning med Torsten Hansson som är en mental coach till bland annat världsgolfaren Henrik Stenson. Jag hade hittills varit på föreläsningar om träning och kost och ville komplettera med det mentala spelet. Föreläsningen hette ”Vägen till framgång” och handlade om de fem avgörande processerna för att prestera på toppnivå. Med tanke på att det hade varit tunt med folk tidigare så var det roligt att se att ca 25-30 personer intog plats.

Torsten Hansson

(Bild hämtad från sverigesradio.se)

Torsten inledde med budskapet ”Framgång skapas – Den får man inte” och pratade vidare om att de flesta som nått framgång i regel har ”skit i bagaget”. Med det menade han en tuff uppväxt, svår period i livet eller annat som byggt dem starka. Utöver idrotten så tog han artisterna och programmet ”Så mycket bättre” som ett exempel. Under middagen där programmets huvudperson pratar om sitt liv så har alla en ”mörk period” som de kommer in på. Torsten menar att tuffa perioder och motgångar skapar en attityd som krävs för att lyckas. Det finns oerhört många talanger som försvinner för att de saknar attityd.

Torsten visar upp en framgångsformel för att beräkna sannolikheten att nå just framgång.

(Begåvning + Förutsättningar) x Attityd = % förutsättningar att lyckas

Han tog upp två exempel som skulle visa på hur viktigt det är med attityd. Person 1 har en stor begåvning och riktigt bra förutsättningar för att lyckas. Dessvärre saknar personen attityd. Person 2 har sämre begåvning och förutsättningar men har däremot en stark attityd.

Person 1: B=9 F=8 A=3 (9+8)=17 17×3 = 51%

Person 2: B=5 F=5 A=9 (5+5)=10 10×9 = 90%

Vilken person som har störst chans att lyckas talar sitt tydliga språk…

Torsten fortsätter med de fem processer där det krävs balans för att nå framgång:

  • Strategisk förmåga
  • Mental förmåga
  • Fysisk förmåga
  • Teknisk förmåga
  • Social förmåga

Några bland åhörarna fick frågan att gissa vilken process som är den absolut viktigaste. Svaren var oftast mental- eller strategisk förmåga. Själv fick jag aldrig frågan men vid eftertanke så hade jag nog valt mental förmåga. Överraskande så visade det sig vara social förmåga och när Torsten vidareutvecklade resonemanget så var det inte så överraskande längre. Alla runtomkring dig måste dra åt samma håll för att du ska lyckas och skulle exempelvis familjen motarbeta så skulle det aldrig fungera. Det krävs kontroll på sitt sociala liv för att få en harmoni och kunna prestera maximalt. Det är lätt att dra likheter med min löpning där jag har en familj som stöttar till 100 %. Jag brukar prestera som bäst på tävling när de är vid min sida och det är ett tydligt tecken på harmoni.

Även om den sociala förmågan är viktigast så gäller det att få balans över de fem processerna. Därför gäller det att identifiera den svagaste länken och försöka att utveckla den. Torsten avslutar föreläsningen med budskapet ”Ska konceptet hålla över tid måste du vara ärlig mot dig själv och din omgivning”.

Föreläsningen med Torsten Hansson var en riktig fullträff. Han hade förmågan att fånga ens intresse och jag skulle utan tvekan gå på fler förelösningar med honom om jag får chansen! Han visade upp en skön auktoritet och blandade allvar med komik så att man knappt visste om det var meningen att han hade för avsikt att vara rolig eller ej, haha! En mycket kompetent herre och talare som både arbetar med elitidrottare och företagsledning. Ta definitivt chansen att lyssna på honom om tillfälle ges!

En timme senare var det dags för nästa pass som handlade om löpning. Strax innan mötte jag upp en löparkompis (Mikael Fågelborg) som jag har kommit i kontakt med via löparforum och som liksom jag har Ulf Friberg som coach. Jag har träffat Micke vid ett tillfälle tidigare och det var Malmömilen förra året. Då hann vi bara snackas vid en kort stund, denna gång fick vi möjlighet att tjata mer löpning och det var mycket trevligt!

Jag och Micke gick tillsammans till föreläsningen om löpning som skulle inneha både teori men framförallt praktik (=löpskolning), men då få var ombytta så blev det endast teori. Föreläsaren heter Håkan Höjer och är en tidigare elitlöpare med SM-medaljer på medeldistans. Han har även gjort dryga 30 minuter på milen vilket vittnar om en fin bredd.

Idrottsmässan Håkan Höjer

Håkan fick improvisera en del med tanke på att praktiken uteblev men det fixade han galant. Det är kul att lyssna på löpare från den gamla skolan där det handlade om att löpa och åter löpa. De sysslade knappt med styrketräning (frånsett bålträning) och barfotalöpning och andra trender fanns aldrig på den tiden. Det var helt enkelt inte mindre komplicerat än att ge sig ut och springa.

Håkan lyfter en träningsdagbok som det absolut viktigaste för att utvecklas som löpare. Det skapar förutsättningar för att följa upp träningen men också se till att den blir utförd. Han ger som ett exempel att planera en månad i taget och sedan fördela ut x antal intervallpass, distanspass, långpass med mera. I vilken ordning spelade mindre roll. Alla långpass och kvalitetspass ska givetvis inte ligga på rad, men det viktigaste var främst att allt utfördes. Känslan skulle sedan styra så att intervallpassen utfördes när kroppen kändes pigg. Intervaller kunde således utföras två dagar i rad under förutsättning att kroppen mäktade med detta.

Håkan tar också upp fartlek som ett ypperligt sätt till intervaller och som är skonsammare och enklare att utföra. Han nämner även backträning som bra inslag och som de utförde för att bygga styrka.

Eftersom den praktiska biten uteblev så sprang han själv ett antal gånger för att visa löpteknik och hållning för ett effektivt löpsteg. Jag måste säga att det såg väldigt lätt ut med tanke på att åren gått, men så gör han fortfarande fina tider (runt 36min på milen)! Haha

Efter avslutat pass så fick jag och Micke möjligheten att snacka lite extra med Håkan och det var riktigt uppskattat. Han tog utan tvekan sig tid och det märktes att han bara tyckte det var kul. Vi kom in på mer djupgående diskussioner om medeldistans (Mickes inriktning) och maraton (min inriktning) om nyckelpass, uppvärmning med mera.

Jämför man Håkans upplägg med Ronny Kvists ”moderna träning” (pulsbaserad träning och explosiv styrketräning) så skiljer det en hel del. Om man ser till prestation så gjordes det onekligen bättre tider förr, samtidigt tycker jag det är viktigt att följa utvecklingen. Jag tror därför att en mix av dessa världar kan vara den bästa vägen.

Efter avslutad föreläsning följde jag med Micke på en kort sväng runt montrarna innan det var dags att kila tillbaka till hotellet och tillbringa ännu en kväll i Malmö, en mycket trevlig stad!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *