Idrottsmässan – Torsdag 28/8

Så var det äntligen dags för Idrottsmässan, en nyskapad mässa och mötesplats för allt inom idrott, träning och hälsa. En mässa som på förhand har kunnat uppvisa en oerhört stor bredd!

Mässan öppnade klockan 12.00 på torsdagen så jag och familjen körde ner till Malmö på morgonen för att vara på plats vid öppning. Endast drygt två timmars bilresa gjorde att vi hann ner i god och vi var nog först på plats bland besökarna. Inget självändamål men det handlar väl om att vara först!? Haha

Vi löste inträdet för första dagen via ett armband som man sedan visade upp vid inpassage, ett smidigt sätt för att kunna gå in och ut. Efter en väldigt kort kik på delar av mässområdet så tog vi oss vidare till Mercure Hotel som ligger ett fåtal minuters promenadavstånd från området. Hotellet ligger 2-3km från centrum men har alltså perfekt läge med avseende på mässan. Efter incheckning vandrade vi tillbaka till mässan och det stora området med flertalet anläggningar för idrottverksamhet. Här finns fotbollsarenor (Både Swedbank- och Malmö Stadion), Isstadion, Atleticum (friidrottshall), Baltiska Hallen (diverse idrotter), med mera. Ett område med fantastiska möjligheter och ett ypperligt val för att matcha Idrottsmässans utbud.

Jag passade på att ta en kik utanför Swedbank stadion där Malmö FF kvällen innan hade spelat bragdmatchen som ger dem en plats i Champions League! Imponerande!

Utanför Swedbank stadion

Väl inne på mässan fortsatte vi att kika på utbudet av montrar innan det var dags för första föreläsningen som jag hade planerat in. Det var inledningsvis väldigt lugnt med besökare och vi var endast sju stycken på föreläsningen som hette ”Modern Fysträning, pulsträning och funktionell träning för löpning”. Den startade klockan 14.00 och bestod av två delar med Ronny Kvist som föreläsare.

Ronny Kvist har en gedigen bakgrund inom elit-, motionsidrott och rehab med 25år i branschen. Hans egen aktiva idrottskarriär handlade om friidrott och tyngdlyftning. Ronny inledde föreläsningen med övergripande anatomi för att få en helhetsbild av vad som händer i kroppen vid fysisk aktivitet, för att senare komma in på vad han kallar för ”modern träning”.

Idrottsmässan Ronny Kvist

Ronnys motto är att ”Tränar man hårt måste man vila hårt”, och med det vill han lyfta fram hur viktig vila och återhämtning är. Det är under vilan som man ges möjlighet att bygga sig starkare för att sedan kunna ta nästa steg i utvecklingen. Ingen revolutionerande nyhet mer än att det är värt att poängtera hur viktigt det är med återhämtning. Det är lätt att endast fokusera på att träna, träna, träna, men det gäller att lägga lika stort fokus på återhämtning som på träning i en träningsplanering. För att ändå kunna träna mycket så gäller det att variera träningen. Även detta är mer eller mindre välkänt men värt att nämnas!

Ungefär hit hann vi under första delen och efter en kort paus var vi av olika anledningar endast tre kvar. Någon hade på förhand kommit fel och andra försvann av okända skäl. Jag tycker inte att man kan lasta föreläsaren på något sätt utan troligen var föreläsningens omfattning/innehåll inte vad de hade räknat med. Personligen gjorde det ingenting utan vi inledde andra delen med att gå igenom vad vi som var kvar hade för egenintressen, vilket ledde till att det blev ett större fokus och inriktning på långdistans.

När det kommer till den ”moderna träningen” så tar han upp två aspekter som skiljer sig från träningen förr. Det är pulsbaserad löpträning och det är explosiv styrketräning. Ronny lyfter fram fördelarna med pulsbaserad löpning:

  • Direkt feedback
  • Undervisande
  • Motiverande
  • Effektivare
  • Undvika överträning

Han rekommenderar att man gör ett maxpulstest och gärna även tröskeltest för att få fram sina olika pulszoner för ett optimalt upplägg. Inom dessa zoner ska sedan passen utföras beroende på vilken typ av pass som är planerat.

Ronny ser pulsbaserad träning som en ypperlig metod för att få direkt feedback av hur träningen går (hur puslen förändras). Den ger även besked om dagsform, om sjukdomar eller annat som är på gång. Det är således också ett bra sätt att minimera risken för eventuell överträning då man får signaler och kan bromsa i ett tidigare skede. Överlag så ser han pulsbaserad träning som smartare och enklare att kontrollera.

Vidare nämner han vikten av att vara stark och explosiv i dagens löpning och då även för långdistans. Det gäller givetvis framförallt på kortare distanser, men även på 10000 meter och upp på maraton på elitnivå så kan det ha effekt. Man ska kunna växla tempo långt in i ett lopp och då krävs det styrka och explosivitet för att orka lägga in en extra växel. Han tycker att det har varit ett svenskt problem att vi har haft svårt att svara när konkurrenterna har växlat tempo. Här kommer han in på explosiv styrketräning som en metod för att utveckla den förmågan.

Ronny rekommenderar 2-3 pass per vecka med explosiv styrketräning som ska bestå av basövningar som till exempel utfall och frivändningar. Det ska vara så lite som 3-5 repetitioner och det ska var tung belastning. Men träningen ska aldrig vara så hård så att man är nära utmattning. Meningen är inte att nå muskelhypertrofi, det vill säga ökad muskelmassa. Utan syftet är enbart att öka styrkan i kroppen. Denna styrketräning ska ligga som enskilda pass eftersom de använder helt motsatt muskelfibrer jämfört med distanslöpning. Den ska heller inte liknas vid klassisk bålträning som han också rekommenderar ett antal gånger per vecka och som med fördel kan kombineras med löppass.

Han nämner även barfotalöpning som ett bra inslag i mindre omfattning för att stärka fotmuskulaturen. Detta kan med fördel göras under vår-/sommarhalvåret på underlag såsom gräs och sand. Han är inte lika övertygad om att de nya skomodellerna för barfotalöpning är rätt väg att gå med motiveringen att vi inte är skapta för att springa barfota på asfalt. Han förespråkar hellre riktig barfotalöpning på skonsamt underlag.

Pulsbaserad träning och explosiv styrketräning ingår alltså i vad Ronny kallar ”modern träning” och tillsammans med vikten av återhämtning så ska det gemensamt öka våra möjligheter att ta nästa steg. Så kan man summera Ronnys föreläsning och jag kommer i detta inlägg inte gå in på min personliga uppfattning av innehållet. Jag kör varken med pulsbaserad träning eller på explosiv styrketräning men det var intressant att lyssna på!

Efter föreläsningen med Ronny tog jag en kik bland mässmontrarna och hamnade hos Fysiotest som utför olika tester. De hade ett erbjudande att göra en kroppssammansättningsanalys för 200kr mot normalpris 495kr. Jag har varit nyfiken på det förut, så jag gjorde slag i saken och tog plats på kroppsanalysatorn som scannade igenom kroppen.

Idrottsmässan Fysiotest

En dryg minut senare fick jag utskrivet ett dokument som innehöll muskel- & fettanalys, viktanalys och muskelbalans. Jag har inte hunnit studera betydelsen av alla värden och dess innebörd men jag fick till exempel fram att jag hade en låg fettprocent vilket gynnar långdistanslöpning. Det visade också att jag var svag i bålen vilket inte kom som någon överraskning. Jag har slarvat mycket med bålstyrka och hade tidigare stora problem med ryggen.

Det var intressant att gå igenom olika värden och jag ska som sagt fördjupa mig mer i detalj framöver. Vid ett första test så jämförs värdena med referensvärden för hur man ligger till. Det intressanta är egentligen att göra en likadan analys om ett antal månader för att kunna jämföra och se hur det utvecklar sig. Har jag blivit starkare i bålen till exempel.

Första dagen på mässan hade nu nått sitt slut. Det var en smygstart med en halvdag där jag fick bekanta mig med området. Det blev två föreläsningar, ett kroppstest och en överblick över montrarnas utbud. Det var lugnt med besökare vilket delvis kan ha förklarats med att det var torsdag eftermiddag. Kvällen avslutades med shopping och käk inne i stan för att sedan återgå till hotellet, välkomna sängen, och tacka för denna dag!

Härnäst väntade en ny spännande dag på mässan och en rapport på den kommer inom kort!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *