Inför Barcelona Marathon 2013

Jag är i full gång med min ”race plan” för Barcelona. Detta lopp har länge varit målet där jag ska under 3h, och därför vill jag förbereda mig på bästa sätt. Jag har aldrig haft en sådan stark träningsperiod med mig i bagaget som till detta lopp. Det mesta har hittills gått med mig. Om inte någon skada eller sjukdom sätter stopp, så ska det mycket till för att jag inte ska lyckas. Det kanske är just mina optimala förutsättningar som annars är största orosmomentet, för jag bör helt enkelt inte kunna misslyckas med min målsättning om jag har en ”okej” dag.

Jag har börjat lista några punkter för att stärka mitt självförtroende och känslan in till loppet:

  • Jag har nått en träningsmängd jag tidigare aldrig varit nära.
  • Jag har haft få avbrott på grund av skada eller sjukdom.
  • Jag har haft professionell hjälp med träningen.
  • Jag har tydligt kunnat mäta förbättringar i mina träningsresultat.
  • Bansträckning och framförallt väder är troligen mycket optimalare än i Stockholm 2012 då jag gjorde drygt 3.07.

Mycket tyder som sagt på att det ska gå vägen! Men jobbet ska göras och mycket kan hända under ett maraton, och det är lite av tjusningen med denna distans. För att nämna ett exempel så siktade vår svenska elitlöpare Fredrik Uhrbom på att nå under 2.19 i Tokyo Marathon ganska nyligen. Han hade också med sig en riktigt fin träningsbakgrund, men under loppet så stämde det inte alls och han missade med flera minuter. Nu hade han bland annat en stor tidsomställning som troligen påverkade en hel del, men det påvisar ändå att det är mycket som ska stämma. Utöver optimala förutsättningar inför loppet så krävs också en dag där allt klaffar.

Fredriks mål var betydligt tuffare än mitt, och med mindre marginal för att lyckas. Men det gäller ändå att jag har en bra dag för att jag ska kunna prestera så som jag önskar, tror och hoppas!

För att ha lite marginal till 3h så är planen att öppna mot en sluttid runt 2.57-2.58. Det innebär ingen ”tokoffensiv” men ändå marginal för att nå 3h, samtidigt som jag vid en riktigt bra dag har möjlighet att närma mig 2.55 som är målet under hela 2013. När jag når halva distansen så får jag ta ett snack med mig själv inombords, huruvida känslan är. Om det känns piggt så kommer jag att försöka öka tempot något, men om det känns slitsamt så hoppas jag iaf kunna behålla farten. Sedan gör jag en liknande avstämning sista 10km. Förhoppningsvis har jag fortfarande energi kvar för att därefter satsa järnet sista 2km.

Banan innehåller några stigningar i början och dem hoppas jag kunna hantera på ett bra sätt i och med en fräschare kropp. Sedan är det ganska flackt ända till slutet, där det återigen är uppför. Men då hoppas jag känna lukten av målet och att det ska ge mig den extra energi som krävs.

Under loppet serveras det Powerade och Gel, utöver vatten. Jag har använt mig en del utav detta under träning för att vänja kroppen, så det vore väldigt olyckligt om jag skulle få några magproblem. Tidigare har de serverat Powerade på flaska vilket jag kan tycka är lite märkligt. Dels är det svårare att dricka på ett snabbt sätt, och dessutom kommer det ligga ett gäng med flaskor att trampa sig igenom.

Loppet har i övrigt som jag ser det, två psykologiskt tuffa partier där man springer och vänder, för att sedan springa tillbaka på andra sidan vägen. Det är ganska långa sträckor så här gäller det att bita ihop och sedan njuta när jag har vänt och möter löpare som ligger efter mig.

Återvändssträckor

Veckan ser ut enligt följande där jag förhoppningsvis får till en riktig formtoppning på söndag!

Måndag: Lätt distans 8km
Tisdag: Distans 10km, varav 5km i planerad tävlingsfart
Onsdag: Vila
Torsdag: Lätt distans 6-8km
Fredag: Vila (avresa till Barcelona)
Lördag: Lätt distans 4-6km
Söndag: Barcelona Marathon

För att citera inledningen i Melodifestivalen: Nuuuuu köööör viiiii!!!! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *