Kondition är verkligen en färskvara!

Jag fick under föregående vecka bakslag med mina ryggproblem men nu har jag kunnat smyga igång med träningen igen! Ryggen är fortfarande stel och det känns även ner i vänster vad emellanåt, men känslan är ändå betydligt bättre. Efter alla besök så verkar det finnas hopp om att det ska ge med sig. Jag har varit hos kiropraktor, idrottsmassör och sjukgymnast. Jag tycker att helheten av samtliga tre yrkeskategorier har varit värdefull! Kiropraktorn och böjt och bänt och mjukat upp stelheten. Idrottsmassören har masserat upp muskulaturen även runtomkring. Sjukgymnasten har gått igenom hållning, stretch- och styrkeövningar. Kan det bli så mycket mer komplett än så? hehe

Frågan är hur mycket jag vågar påfresta ryggen i löpningen parallellt med behandling. I och med stort fokus på bålstyrka så hoppas jag ändå att ryggen ska hålla, så att löpningen ska kunna trappas upp igen!

I tisdags sprang jag ett lätt distanspass på 8km och det kändes bättre än på länge. Igår (onsdag) sprang jag på nytt 8km, denna gång med 3km tröskel inkluderat med en fart kring 4min/km. Ryggen kändes hyggligt även här, men oj vad jobbigt det var med flåset! Jag måste instämma i påståendet att ”kondition är en färskvara” för den var som bortblåst! 3km i 4min-tempo ska normalt inte vara så tufft, men längre uppehåll sätter sina spår. Jag har försökt att underhålla med hjälp av motionscykel men det blir inte riktigt samma sak, framförallt för att jag har mycket svårare att pressa mig på cykel eftersom det är så tråkigt! Med tanke på det fina vädret så hade jag däremot kunna tänka mig landsvägscykling, men jag har ingen hoj för att lösa det, så där sket det sig…

Den kassa konditionen för tillfället måste jag tyvärr acceptera, det positiva är att det fortfarande är tidigt på säsongen. Visst hade jag gärna kört kvalitetsträning istället för rehab, men det är bara att gilla läget. Det är Stockholm Marathon som är det långsiktiga målet och dit har jag knappt två månader. Två månader går fort så jag behöver komma igång omgående, men jag känner ingen stress ännu. Innan dess hoppas jag kunna springa några kortare lopp på 10km och halvmaran. Kungsbackaloppet (halvmara) är i slutet av april, samma dag är ett 10km-lopp i Halmstad. Beroende på hur träningen går framöver så hoppas jag kunna starta i något av dem. Formen kommer med stor sannolikhet inte vara på topp, men det blir isf ett bra ”träningspass” i förberedelserna till Stockholm!

Vart tog min kondition vägen

PS! Vet ni svaret på ovan fråga, skicka isf gärna ett mejl så är jag tacksam! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *