Löpning + Styrka

I morse efter en god frukost bestående av bacon och ägg (mums) så blev det ett pass löpning kombinerat med styrka.

Jag sprang en runda nere på strandpromenaden utmed Varbergs fina kust för att sedan löpa inåt stan till gymet. Temperaturen låg på någon minusgrad men det var framförallt vinden som gjorde att det blev något kyligare. Men det var ändå ett rätt så skönt löparväder trots att solen inte kunde kämpa sig fram. Rundan blev cirka 7,5km och sedan var det rakt in i gymet och diverse övningar. Jag har årskort på ett obemannat gym centralt i Varberg där man kommer in enkelt med en nyckelbricka. På så sätt är det öppet dygnet runt vilket gör gymet väldigt flexibelt! Det är dessutom ganska lugnt där vilket jag tycker är skönt.

Jag körde tre block där jag började med lite benövningar (enbens knäböj, utfallsteg och en balansövning jag inte vet namnet på!? :)). Jag kör med inga eller mycket lätta vikter och använder framförallt kroppsvikten i min styrketräning. Andra blocket körde jag bålen med situps, rygglyft och några höftövningar. Till sist avslutade jag med vadpress och armhävningar.

Tror det tog dryga 30minuter och sedan var det dags att löpa hemåt för stretch och dusch. Avslutande vägen hem var ca 3,5km vilket gjorde att den totala löpsträckan blev 11km.

Jag tycker det är väldigt flexibelt och skönt att klämma in ett styrkepass mitt i löppasset. Då får jag med mig uppvärmning och nedvarvning på ett mycket effektivt sätt.

Imorgon är det dag för långrunda, dags att klura lite på vart man ska ta vägen..? 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *