Minskning av kolhydrater i samband med träning

Läste en artikel om Isabelle Gulldén (handbollspelare och som spelar i svenska landslaget) i aftonbladet, länk finns nedan.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15035833.ab

Det stod om en för henne ny diet, där hon har tappat drygt 4kg och har slagit rekord i flera fystester. Anledningen är en kombination av tuff träning och en kostförändring som hon kommenterar enligt följande:

”–Jag har dragit ner på kolhydraterna och äter inte ”skit” som kakor och sånt. Jag har ätit väldigt mycket fisk nu och till exempel bytt ut potatismoset mot broccoli- och blomkålsmos. Och ingen sushi alls trots att jag gillar det, det är för mycket kolhydrater och socker i det.”

Utan att hänvisa till någon specifik diet som hon följer så är det onekligen mycket likt LCHF, som jag själv sedan en tid efterföljer. Det är troligen ingen strikt variant, men en träningsliberal form låter mycket möjligt. Jag är inte ute efter att knyta an henne till LCHF. Bokstavskombinationen eller vad hon väljer att kalla det är egentligen oväsentligt i detta fall, utan det är innehållet som är det väsentliga. Det som jag istället vill lyfta fram är hennes prestation i samband med denna kostförändring. Det står inget om hur hon konkret har förändrat sin träning, det har troligtvis påverkat. Men de vill uppenbarligen lyfta fram kostförändringen som en stor nyckel och som har gett en lättare och starkare kropp.

Det är fortfarande begränsat med skriverier om kombinationen elitidrottare och kolhydratsreducerade dieter men det kommer fram mer och mer. Och jag vill ännu en gång poängtera att oavsett vad idrottaren själv skulle kalla dess upplägg, så är det intressant att fler elitidrottare väljer att minska mängden kolhydrater. Detta är alltså elitidrottare som bedriver tuff träning som väljer denna väg och där många bevisligen får bra resultat.

Det är väldigt spännande att följa utvecklingen av detta och jag hoppas att det går att läsa mer om elitidrottares kostvanor framöver. Min känsla är att minskningen av kolhydrater är vanligare än man tror, dock kanske inte mot strikta nivåer. Tror även att många elitidrottare kanske inte minskar på alla former av kolhydrater, men där en del källor tas bort mer och mer. Har läst om en del som undviker gluten men äter mycket rotfrukter som till exempel potatis.

För mig personligen så har jag ökat min mängd kolhydrater (men fortfarande begränsade mängder). Jag låg tidigare på en strikt nivå men ligger nu på en liberalare nivå. Jag har funderingar på att periodisera detta beroende på hur min tränings- och tävlingssäsong ser ut. Än så länge fortsätter jag göra mycket stora framsteg i min resultatutveckling. Men eftersom jag har hållit på i för kort tid, och varit skadefri i snart ett år, så är det väldigt svårt att analysera hur stor del min kostförändring har påverkat. Detta eftersom jag har kunnat träna kontinuerligt och mycket, och då brukar det till en början ge resultat nästintill oavsett kost. Vad jag däremot har känt under både kortare lopp och under maraton är att jag har haft krafter hela vägen. Mindre än en halv minut i tidsdifferens mellan första halvan och andra halvan i Stockholm Marathon bekräftar detta. Mitt kostupplägg fungerar därmed mycket fint i kombination med långdistanslöpning.

Jag hoppas som sagt att det går att läsa mycket mer framöver om förhållandet träning och en minskning av kolhydrater.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *