Möjligheten till träning på arbetstid

I takt med att jag har höjt mängden träning så måste jag också finna tid till att utföra den, och här har min arbetsgivare varit mycket tillmötesgående! Jag har fått förtroendet och möjligheten att kunna träna på arbetstid i anslutning till lunchen. Det är givetvis inte på betald arbetstid utan jag använder inarbetade timmar, men jag tror att det är många arbetsgivare som skulle stoppa det helt. Friskvård och möjligheten till träning tycker jag är väldigt viktigt att företag propagerar. Det finns arbetsplatser där det är omöjligt att kunna träna på arbetstid, men de bör då istället främja för träning på fritiden.

För min egen del så ger denna möjlighet mig en stor flexibilitet, och är nyckeln till att kunna träna den stora mängd som jag just nu gör. På detta sätt så kan jag enklare köra något dubbelpass i veckan, men jag kan också frigöra kvällstid för att vara med familjen. Det finns ju ett liv vid sidan om löpningen också, även om det kanske inte låter så ibland? haha

Efter semestern har jag gjort ca 10 lunchpass och det har fungerat klockrent. Jag var lite orolig för orken i början då jag oftast är ”igång” bäst på kvällarna, men jag har sprungit både lättare distanspass och korta/långa intervaller med bra kvalitet. Jag käkar frukost på jobbet vid 9.00 och brukar sedan bege mig ut vid 11-tiden, sedan blir det lunch direkt efter löpningen.

Idag har jag avverkat ett utav dessa lunchpass. DHL kom på förmiddagen in med mina beställda skor Saucony Fastwitch 6 (nämnde ju mina shoppingproblem i föregående inlägg ;)) ifrån Wiggle, och då var det svårt att motstå en premiärrunda! Jag fick returnera ett par då de var för små, men nu med en storlek större så satt de perfekt. Jag kan för övrigt tycka att det är lite märkligt att storleken ska variera mellan modeller inom samma märke, men skit samma, nu har jag fått skorna iaf! Jag sprang ett lättare distanspass på 12km och skorna kändes mycket lovande. Grymt smidigt att inte behöva ”gå in” skor när det gäller löparskor, de sitter perfekt redan från början. Jag hade tänkt att snitta runt 4.45-4.50 per kilometer och ta det lugnt, men det gick lite fortare och jag tror att jag hamnade kring 4.35-4.36. Visst måste det vara på grund av skorna!? 🙂

Imorgon ska jag iväg på ett heldagsmöte med en kund. Då blir det utöver mötestid även tid för någon avkopplande aktivitet och ett sätt att umgås. Själv kommer jag troligen befinna mig ett tag på ett löpband, svettig och go! Med 2,5 veckor kvar till Göteborgs Marathon så är det mitt sätt att koppla av.. hehe

PS! Märkte (för sent) att jag glömde packa ner kallingar att ha efter löpningen. Det har tyvärr hänt förut och det är sällan skönt att dra på sig jeansen efteråt….

2 reaktioner på ”Möjligheten till träning på arbetstid

  1. Jag springer 1-2 ggr/v på lunchen. Det är inget som är överenskommet eller uttalad med arbetsgivaren men jag har ett så pass flexibelt kontorsjobb att jag kan styra det själv. Inga jättelånga pass, max 60 min, blir ofta antingen lätt distans eller någon form av banintervaller på IP. Med dusch och lunch blir det ändå rejäla lunchraster. Jag jobbar oftast igen det genom att de flesta dagarna börja lite tidigare än mina kollegor, dessutom fikar jag inte lika mycket 🙂

    1. Hej Staffan!

      Din beskrivning stämmer väl in hos mig, jag har också ett flexibelt jobb på så sätt att jag kan jobba ikapp övrig tid på dygnet. Jag kör också ofta max 60min och kortar ner lunchen och skippar ibland eftermiddagsrasten. Tycker det är ett suveränt upplägg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *