Nyckelpass med Frankfurt i sikte

Om tre veckor är jag troligtvis rätt mör i kroppen! Förhoppningsvis mör i kroppen med en lycka och lättnad. En lycka och lättnad över en riktigt bra prestation i Frankfurt Marathon. Det skulle vara tacksamt att få känna så, men först om tre veckor så får jag alltså svaret.

I fredags och i anslutning till helgen som varit körde jag ett rejält långpass. Ett nyckelpass som skulle ge en fingervisning om form och utgångsläge. Jag fick inte till det till 100 %, men jag är absolut nöjd! Det gav besked om att det finns hygglig fart i benen, men också att jag bör undvika energigel under loppet.

Om vi tar det från början så var målet totalt 34-36km och med inslag av fart i varierande tempo. Jag startade strax innan lunchtid från jobbet och skulle springa utmed kusten hem till Varberg. En schysst väg med lätt kupering och relativt bilfritt. Jag bar med mig vätskebältet, energigel och telefonen. Förhållandena var utmärkta, lagom temperatur för att kunna köra ”kortkort”, som i min mening innebär korta tights och kortärmad tröja. Det var dessutom svaga vindar och stundtals duggregn som aldrig kylde utan istället var rätt behagligt.

Jag inledde med 12km i lätt tempo och sedan var det dags för första tempohöjningen. Fem kilometer skulle löpas i tröskeltempo. Framförallt första kilometer var riktigt seg, men så brukar det vara när man ska skifta från att ha löpt i ett konstant tempo under en längre tid. Kroppen är invand i både tempo och rörelseomfång, och plötsligt ska man bryta det mönstret och trycka på. Frånsett första och delvis andra kilometern så hittade jag sen in i tempot och avslutade med att ligga inom planerade 3.40-3.45min/km. Efter två lugna kilometer avverkades ett nytt 5km-tröskelavsnitt och då hittade jag direkt in i tempot och låg närmre 3.40 på de tre sista kilometerna.

Återigen följdes två lugna kilometer innan tempot skulle stegras ytterligare, denna gång snabbdistans i tre kilometer. Det gick fint till en början men i slutet på andra kilometern kom det en lång backe som sög rätt bra! Jag tror jag tryckte på lite för hårt uppför för att försöka hålla tempot, och det fick jag betala in i tredje kilometern. Istället borde jag sänkt tempot och tagit igen det när det planade ut. Men det gick ändå okej och jag höll ihop det ungefär som planerat. Möjligen någon sekund för långsamt för att vara riktigt nöjd!

Efter snabbdistansen tog jag ett oplanerat break på ungefär minuten. Visst var jag trött, men det var inte skälet. Efter tröskelavsnitten intog jag en energigel för att fylla på depåerna. När jag sedan gick från lugnt tempo in i snabbdistansen så började magen bli körig! Jag får vara nöjd att jag lyckades hålla ihop tre kilometer utan att skita på mig, för så illa var det nästan. Någon plan för hur jag skulle lösa det problemet fanns inte, så en ofrivillig vila var bokstavligen nödvändigt för att hålla tätt! Haha

Jag lunkade vidare i två kilometer och då kändes det bättre igen och sen var det dags för sista tempoavsnittet. En kilometer i riktigt tuff fart med sikte på 3.25. Det gick över förväntan och gjorde den på 3.21 med en härlig känsla! Det började förvisso trycka på igen så att jag på nytt fick ta en kort vila efteråt, men ett gott besked i övrigt. Långpasset avslutades med drygt tre kilometer i lugnt tempo.

Vad kan jag dra för slutsatser av detta?

Känslan i passet gav mersmak. Jag hade gärna haft lite bättre fart i tröskel och snabbdistansen, men återhämtningen var god däremellan. De lätta kilometerna kändes väldigt lätta och det är häftigt med den fartblindhet man får när man varierar tempo. När man går ner i lätt distans och tror att man ”lunkar runt” så ligger man ändå på ett tempo som är bättre än det normala distanstempot.

Den andra slutsatsen jag kan dra är att jag måste överväga att avstå energigel under Frankfurt Marathon. Det skulle vara förödande med en kass mage och risken för ett ”skitlopp” är överhängande i dubbel bemärkelse. Jag får nöja mig med det som erbjuds i form av vatten och sportdryck.

Nu väntar tre veckors träning innan det gäller!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *