Ökar intaget av kolhydrater

Efter några dagars funderingar så har jag nu tagit beslutet att återgå till en mer kolhydratrik kost. Ingen överkonsumtion på något sätt, men ändå en stor förändring gentemot hur jag levt det senaste året. I drygt ett år har jag ätit en lågkolhydratskost och jag har mått mycket bra. Anledningen till att jag nu skiftar tillbaka är därför inte på grund av hälsoskäl, utan endast för att jag vill se vad det kan få för effekt på prestationen. Jag har haft en mycket god utveckling på maraton men jag har en känsla av att det finns ännu mer potential (jag kan ha fel). Framförallt så har jag känt att jag inte har gjort en tillräckligt bra tid på milen mot vad jag hade räknat med. Detta kanske inte alls hänger ihop med kosten, men det är ändå en utav de främsta anledningarna till att jag började fundera på en förändring.

Det finns argument åt båda håll. Det kommer fram allt fler fall då en kolhydratsreducerad kost har använts i idrottssammanhang med gott resultat. Tidigare har det skrivits om en i svenska damhandbollslandslaget och nyligen om en hockeyspelare i Modo. Båda dessa tappade vikt och kom i bättre form. Om det sedan har varit en kortsiktig förändring för formtoppning eller om det är en långsiktig lösning även under seriespel, har inte alltid gått att utläsa. En annan framgångsrik atlet är Jonas Colting som har gjort mycket fina resultat i triathlon genom åren, även han har en reducerad mängd kolhydrater i sin kost och av honom har jag fått många värdefulla tips.

Tittar man åt andra hållet så är givetvis kolhydratsförespråkarna av naturliga skäl många fler. Det är ett kostupplägg som har använts under en längre tid och som bevisligen har gett mycket goda idrottsresultat. Det är därför inte konstigt att det är en säkrare väg att gå då ”det som fungerar för eliten rimligtvis borde fungera för motionären”. Det är ett argument som är svårt att slå om man ser enbart i ett prestationsperspektiv. Det kan givetvis vara så att det hade kunnat göras ännu bättre resultat om flera av dessa testat kolhydratsreducerad kost, men det kanske vi får svar på i framtiden.

Båda håll verkar dock mer och mer enas om att det går att träna med en kolhydratsreducerad kost (jag själv är ett exempel), men möjligtvis att det krävs mer kolhydrater för en större träningsmängd och för den optimala prestationen(?). Många anger kolhydrater som ett effektivare bränsle för kroppen om ansträngningsgraden är tillräckligt hög. För motionären som håller igång och som inte har några krav på prestation är det redan bevisat att det går utmärkt att träna på mindre mängd kolhydrater.

Det ska bli spännande att se vad det kommer att ge för resultat för mig. Jag ser det som ett experiment och får räkna med att ge det ett tag eftersom det troligen kan bli en viss omställning. Eftersom min nästa tävling är först i mars så är det ett bra läge att göra denna förändring redan nu. Oavsett resultat så kommer jag inte att ångra att jag för drygt ett år sedan drog ner på kolhydraterna. Jag har som sagt mått bättre och jag har lärt mig mycket om att man ska ha kvalité i maten. Även när jag nu förändrar min kost igen så kommer jag inte att återgå till den kost jag en gång åt. Jag måste givetvis dra ner på fettet för att kompensera för ökad mängd kolhydrater (annars blir kaloriintaget för högt), men jag kommer att se på kolhydraterna ur ett kvalitetsperspektiv och prioritera rotfrukter, ris med mera. Lite rågbröd och någon frukt kommer också att slinka ner men jag kommer att undvika halvfabrikat, socker och annat som inte tillför kvalitet.

När jag känner mig ”färdig” med min löparsatsning så kommer jag mycket sannolikt att återgå till en kolhydratsreducerad kost igen. Jag har som sagt mått mycket bra! Det kan också gå ännu fortare om jag inte får de gensvar i träningen som jag hoppas på! 😉

Men från och med nu är det alltså ett högre intag än tidigare som gäller…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *