Smärta och stelhet i ryggen

I slutet av förra veckan så vaknade jag upp och hade riktigt ont i ryggen. Det var inte den där vanliga gamla smärtan som jag kan få emellanåt (har kass rygg), så därför tog jag kontakt med vårdcentralen. Jag fick en tid i fredags och tog lite prover, bland annat för urinvägsinfektion eftersom smärtan främst satt i sidan, men det var lugnt. Istället gav läkaren mig en lapp med numret till en sjukgymnast då han trodde det var något som kallades ”tietzes syndrom”, och han bad mig även googla på det.

Jag vandrade hemåt och självklart började jag googla! Hittade inte så mycket information men läste att det kunde ta 6-12 månader att bli återställd!! Va fasen, det går ju inte! En gnutta orolig ringde jag till sjukgymnasten för att ”prata av mig” och hon trodde inte alls på läkarens diagnos. Med tanke på att det kom så plötsligt så trodde hon mer på en låsning i ryggen och att jag skulle aktivera mig så mycket jag kunde. Vi bokade även in en tid till i måndags för att knåda upp stelheten.

Efter samtalet med henne så kändes det mycket bättre, det verkade inte som det var någon större fara på taket. Och precis som hon nämnde så aktiverade jag mig i både lördags och söndags med löpning och det kändes bra. Första kilometern var stel men sedan släppte det. Under helgen blev det till och med så pass bra att jag funderade på att avboka tiden med sjugymnasten på måndagen. Men med lite eftertanke så kan det vara bra att försöka reda ut vad det berodde på och så att det inte är något återkommande.

Jag körde bort till sjukgymnasten som planerat och förklarade hur jag känt. Hon bad mig sedan sätta mig på britsen, i en för mig naturlig position, och sedan började hon flina. Jag sitter som en potta skit, kutar mycket med ryggen och har en allmänt värdelös hållning. Eftersom jag jobbar på kontor så har jag stillasittande jobb och då frestar det mycket på ryggen. Så hennes känsla var att mina tidigare problem det med största sannolikhet berodde på detta.

Hon visade mig hur man ska sitta och jag måste säga att det känns sjukt onaturligt att sitta så upprätt. Dels troligen på grund av att jag gör raka motsatsen just nu, men det är nog ändå svårt för i princip alla. Men jag fick lite övningar hur jag ska stärka ryggen framöver för att undvika fortsatta problem. Eftersom jag har suttit mycket framåtlutad så bygger de två första övningarna på att sträcka ut så mycket som jag kan i motsatt riktning.

Först ut är en liggande övning där det gäller att pressa sig så högt upp som man bara kan. Rörelsen ska vara så avslappnad som möjligt.

Nästa är en stående övning där det gäller att sträcka ut ryggen precis som i föregående.

Sist ut är en övning där man roterar i sidled. För att underlätta för en bra hållning genom övningen så kan man med fördel använda en hård pinne eller liknande mellan armar och rygg. Rotationen ska utföras med rak rygg. Om man lätt blir yr så kan man fixera huvudet i ett framåtläge istället för att följa med i rörelsen.

Jag fick även köpt med mig en ”McKenzie-kudde”, som jag ska lägga vid svanken och som ska hjälpa mig att få en bättre hållning så att jag fortfarande kan sitta relativt avslappnat.

Kan inte påstå att det känns så skönt just nu, men det ska förhoppningsvis hjälpa mig på sikt! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *