Snart dags för premiär!

Fråga ställd till min kropp: Hur står det egentligen till med formen?

Svaret jag fick: Jo tack, den är på bättringsvägen!

Det känns som att kroppen börjar fylla på med energi igen och att återhämtningen är snabbare. Det är fortfarande inte nu som jag ska vara i form, men det är skönt att kroppen börjar svara bättre på fartträningen. I tisdags så sprang vi en runda till stor del utmed kusten med klart mindre asfalt än vad jag är van vid. Jag kallar den i ett tidigare inlägg för ”En ny annorlunda runda” där den finns mer beskriven. Det var tre veckor sedan jag sprang då, och det kändes helt klart bättre denna gång och jag blev inte lika stum i benen. Vid en jämförelse av medeltempot och medelpulsen så finns det även en förbättrad skillnad då jag för tre veckor sedan sprang sträckan i en medelfart av 4.45min/km med en medelpuls på 172. I tisdags så var motsvarande siffror 4.35min/km och 171 i puls.

Igår blev det 400meters intervaller på nytt. Jag gillar det passet då man kan få upp ett bättre tempo. Det kanske inte är det bästa intervallpasset för marathon, då är nog 1km och uppåt rimligare distans. Men om jag ska få upp farten på mina 1km intervaller är det bra att gå ännu lägre ned emellanåt. Det kommer dessutom att hjälpa mig att göra en bra miltid då jag i år vill gå under 40 minuter. Föregående vecka så sprang jag 12st intervaller och igår så ökade jag upp det till 14st. Tyvärr så var löparbanan upptagen så det fick bli en asfalterad raksträcka med lätt lutning. Det blev därmed något bättre tider åt ena hållet (vilket behöver jag inte nämna :)). Vid 400 meters intervaller så är löparbana väldigt smidigt för att få ett exakt mått av sträckan. Denna gång fick jag använda GPS:en vid första löpningen och jag tror jag fick upp en sträcka som var väldigt nära 400 meter iaf. Även under detta pass så fanns det betydligt mer krafter och jag skulle gissa på att snittiden blev runt 1.27 per intervall, vilket är 3 sekunder bättre än förra veckan med reservationen för att sträckan kan ha varit fel uppmätt.

Helgen kommer att bli fylld av löpning likt föregående helg. På lördag så är det dags för premiär i form av Kungsbackaloppet. Det blir ett återbesök och jag lade premiären där även förra året. Kungsbackaloppet ligger tidsmässigt bra på året för att kicka igång. Föregående år gjorde jag drygt 1.43 och det ska jag slå med ett par minuter, men jag kommer inte bli besviken om det skulle gå trögt. Dagsformen får avgöra helt och hållet hur mycket jag är beredd på att ta ut mig. Starten går vid Kungsmässan klockan 11.00 så jag kommer att vara i mål runt 12.40. Därefter så blir det snabba ryck med dusch och någon lättare lunch, för sedan åker jag vidare till Göteborg och Skatås. Då blir det en uppföljningsclinic  i löpteknik som börjar redan 14.00. Jag tror det var ca ett år sedan jag var där så jag är rädd för att jag har tappat mycket av det jag lärde mig då. Men jag tycker att det är viktigt att fräscha upp kunskaperna igen och försöka få till en bättre löpteknik.

På söndag blir det ett tidigt intervallpass eller fartlek beroende på hur kroppen känns efter Kungsbackaloppet. Därefter är det London Marathon på Eurosport med sändning som startar 10.00. Jag har planer på att springa antingen Paris eller London nästa år så det ska bli kul att följa!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *