Sol och värme kombinerat med löpning

De senaste dagarna har värmen fullständigt exploderat. Jag tyckte mig höra på radion att vi hade varmare än många medelhavsländer! Visst är det skönt med värme emellanåt, men jag var verkligen inte beredd på denna anstormning. Det är för tidigt att analysera vädret under Stockholm Marathon men det ser onekligen ut som att det kan fortsatt bli varmt ett tag framöver.

Jag sprang 15km i tisdags och 6km igår onsdag. För att acklimatisera mig för en eventuell värmebölja i Stockholm så gav jag mig iväg så tätt inpå jobbet jag kunde, vilket innebar strax innan 18.00 båda dagarna. Även om peaken för dagarna hade passerat så har det varit grymt varmt så kroppen har i all fall fått chansen att vänja sig lite. Det är dock ofantlig skillnad att springa 42,2km i sådan värme! 🙂

Men man ska inte gnälla allt för mycket på värmen, det är ju trots allt en period som är väldigt välkommen som löpare. Det är kanske inga förhållanden för en perfekt prestation, men det är ljuvligt att kunna slänga på sig shorts och linne och ge sig ut.

Jag hittade lite tips som Löplabbet tidigare har erbjudit när det gäller träning i värme:

  • Testa dig fram under korta sträckor, om du inte är van att springa i hög värme
  • Drick mer vätska redan någon dag innan ett planerat långpass
  • Använd vätskebälte om du ska springa en längre sträcka
  • Klarar magen sportdryck, kan det vara ett bra sätt att få i sig både vätska och salt
  • Drick inte för mycket åt gången, fyll hellre på ofta med lite mindre mängd vätska
  • Använd ljust färgade funktionskläder som andas och leder bort fukt
  • Använd funktionsstrumpor för att undvika skav och blåsor när skorna blir fuktiga
  • Använd gärna keps eller solglasögon för extra skydd mot solen. Kepsen kan man dessutom blöta innan start för att kyla huvudet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *