Söndag fylld med löpning!

Idag har det varit en riktig löparsöndag. Frukosten avnjöts framför TV:n till Paris Marathon. Återigen så blev det sjuka resultat och nya rekord på både dam- och herrsidan. På Herrsidan så blev vinnartiden drygt 2.05 av en löpare som inte får chansen att springa i OS. Den Kenyanska bredden fortsätter att vara helt otrolig!

Efter målgång i Paris så var det min egna tur att bege mig ut på en runda. Det blev totalt 26km och jag söker fortfarande efter formen och ett bättre flyt i löpningen. Det var inga problem att fullfölja, men jag får kämpa hårt för att hålla en ganska medioker fart. Vädret börjar bli riktigt varmt och jag gjorde misstaget att skippa vätskebältet. Det var inget bra val då jag var grymt törstig när jag kom hem! 🙂 Framöver kommer jag alltid bära vätskebälte vid distanser över 20km. Kanske även vid kortare när högsommaren kommer. Det var ett tag sedan jag gjorde en längre runda så det var gott att få en genomkörare inför Kungsbackaloppet nästa helg.

Igår så var jag uppe med tuppen och sprang intervaller tidigt på morgonen. Det började ösregna när jag käkade frukost men lyckligtvis så slutade det lagom till start och solen sken upp. Klockan var strax efter 8 när jag begav mig iväg. Det blev 8 stycken 1km intervaller på lätt kuperad asfalt. Jag brukar springa 6st intervaller förut (7st som mest en gång), därför startade jag väldigt försiktigt. Lite fegt kan man tycka men jag ville vara säker på att ha krafter kvar till att genomföra alla intervaller och till att ha energi kvar till slutet. Jag delade upp intervallerna i två block på 4st vardera med en längre vila däremellan. Tiden på de första fyra intervallerna blev 4.33 – 4.20 – 4.10 – 3.57. Det var som sagt inga bra tider till en början och jag hade planerat att ligga i snitt på 4.00 blankt även från start. Men efter tre intervaller så fick jag lite bättre tempo i det och de avslutande fyra intervallerna hamnade på 3.52 – 3.54 – 3.57 – 3.53. Efter sista intervallen så var jag dödstrött, men det var gott att samtliga 8st gick att genomföra! Pulsen är fortsatt hög emellanåt men snittpulsen börjar i alla fall att sjunka!

Imorgon blir det vilodag och träningen återupptas på tisdag igen. Jag hoppas kunna ladda om batterierna och vara fräschare då! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *