Spring!

Nu är äntligen våren här. Och ordet ”vår” översatt till engelska blir det vi verkligen ska använda våren till…

..nämligen ut och spring! 🙂

Personligen så tycker jag att våren är den mest ypperliga tidpunkt som finns för löpning då det är skönare och ljusare ute, och innan den heta sommarvärmen har slått till. Det märks tydligt ute på vägarna att folk har dammat av de gamla löpardojjorna. Efter flera pass ute i vintermörkret eller inne på löpbandet så finns det flera fördelar med våren!

·         Man kan minska ”lager på lager-principen” och klä sig lättare!

·         Pannlampan kan lämnas kvar i garderoben även när man tränar kvällstid!

·         Antalet motionärer ökar så man behöver inte känna sig ensam!

·         Underlaget skapar gynnsammare förutsättningar till att höja tempot!

·         Utbudet av spännande löparskor tar fart!

·         Den ”stora” tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg!

Listan kan göras lång… därför slutar jag här så den blir lagom kort. 😉

5 reaktioner på ”Spring!

  1. Hej Jonas, du verkar ju kunna det här med löpning, så kan du ge mig ett råd? Jag har googlat men blir inte klok på: vad har man på sig utomhus så här års när man ska löpa/”powerwalka” blandat? Just nu är de +4.2 där jag bor. Räcker långa löpartights, kortärmad tshirt och ett vindställ? Har bara ”powerwalkat” förut men ska börja varva med löpning kortare sträckor och då måste man ju bli mycket varmare än när man går? Jag kommer att vara i ett skogsområde, om det har någon betydelse men måste ta mig igenom stan (asfaltsgator) för att komma dit. Jag har inte bil utan går, så jag kan inte ha varmare kläder på vägen dit som jag sedan tar av mig, för jag har ingenstans att göra av dem under träningen. Tacksam för alla tips du kan ge mig. Susann i Ängelholm

    1. Hej Susann,

      Långtights, t-shirt och en vindställsjacka tror jag räcker definitivt. Ibland kör jag istället en långärmad tunnare tröja med en väst utanpå. Två lager känns lagom just nu.

      När det fortfarande är lite kyligare ute (och framförallt på vintern) brukar man säga att man ska ”frysa” lite lätt de första 5 minuterna innan kroppen blir varm och reglerar upp temperaturen. Är du varm redan när du går ut så är risken för stor att du sedan blir alldeles för varm under passet.

      Om du tränar i skogen så förmodar jag att det blåser ganska lite?
      Annars är ju windstopper material skönt att ha i jackan.

      Hls Jonas

      1. Hej Jonas och tack för ditt svar! Ja, skogsområdet är relativt stort men det ligger precis vid havet så vindarna når fram i alla fall, men det är lugnare än utanför skogen. När man är total nybörjare som jag (har bara tränat sedan i oktober) så är det så svårt att veta sådant som är självklart för er ”veteraner” så jag uppskattar verkligen ditt svar. Min granne som löpt ute tidigare tyckte jag skulle ha en tunn mössa och ett par tunna vantar på mig men jag fryser inte om huvud eller händer när jag powerwalkar (finns det inget svenskt ord för det?) så jag tror inte jag behöver det när jag springer. Fast enligt SMHI ska det ju bli ännu kallare än det är nu så jag kanske får plocka fram Lovikka-vantarna 😉 Susann

        1. Jag kallar mig ännu inget veteran men lite erfarenhet har jag.. haha
          Ja en tunn mössa och vantar tycker jag kan vara vettigt att ha med sig. Framförallt vantar är skönt då det ännu kan vara lite kyligt! Dessutom är vantar och mössa mycket smidigare att ta av sig och hålla i näven under träningen om det behövs.
          Vet faktiskt inte vad powerwalk skulle översättas till? Tycker nog det är det bästa ordet!? 🙂
          Glad påsk!

  2. Hej Jonas, jag drog på mig en rejäl förkylning förra söndagen, så jag har inte kunnat träna ett dugg på över en vecka. Men idag var jag första gången på en ”Löparkurs för nybörjare” (på Friskis & Svettis) och var nog inte så återställd från förkylningen som jag trodde. Så det blev mer gång än löpning för mig, men jag var där i alla fall. Det var 9,5 grader ute så jag klarade mig utan mössa o vantar trots att det regnade. Tack för alla goda råd, lycka till med din egen löpning! Susann

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *