Summering av Block 3 och Grundträningsperioden

Då har det tredje och avslutande blocket i grundträningsperioden nått sitt slut. Dessa fyra senaste veckorna började mycket bra men avslutningen blev tyvärr inte som jag tänkt. De två första veckorna gick träningen planenligt och jag nådde en volym i andra veckan som var över 80km (nytt rekord!). De två senaste veckornas volym har tyvärr hämmats av skada vilket har gjort att mängden minskades drastiskt. En summering av de fyra veckorna ser ut enligt följande:

Men nu är jag på bättringsvägen och det är en förutsättning om jag ska nå mina mål framåt, när jag nu går in i en period av fartträning. Jag smygstartade ju redan lite i fredags och det ska bli intressant att se vad jag har för tempo i kroppen.

Om jag summerar samtliga 12 veckor bakåt så är jag i det stora hela mycket nöjd! Jag har nått en totalvolym på 710km och det är något jag aldrig lyckats med tidigare, så jag känner nu att jag har en stabil grundträning i mig, både vad gäller löpmängd men även styrka. Två veckors minskad träning på grund av skada utav 12 möjliga får jag se som godkänt, med tanke på att en utav veckorna ändå skulle vara en lugnare sådan. Det blev egentligen bara en vecka som föll ur ramen.

Löpmängden och den procentuella förändringen mellan blocken ser ut enligt följande:

Jag hade planerat att göra min första tävling under helgen som varit. Antingen vårtävlingen i Skatås (Gbg) eller Göteborgvarvets seedningslopp. Det blev ingen start i något utav dessa lopp på grund av skadan. Första tävlingen blir isället halvmaran i Kungsbackaloppet och det närmar sig med stormsteg. Mindre än en månad kvar! Det är samma tävling som jag startade med förra året så det kommer kännas kul att vara tillbaka.

Framåt är det nu viktigt att få vara skadefri och jag är fortfarande inte lugn även om skadekänningen har minskat. Jag är rädd för att det kan komma bakslag eller följdproblem. Men jag får lyssna på kroppen så gott det går och hoppas att den bjuder tillbaka nu när den ska få känna på lite fart! 🙂

Det är även viktigt att få fortsätta vara frisk vilket jag har varit en längre tid. Kan faktiskt inte komma ihåg när jag var sjuk senast!? Det måste innebära att kost och återhämtning i alla fall fungerar väl.

Imorgon måndag tar jag vila och återupptar träningen på tisdag, då jävlar ska det sättas lite fart på benen! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *