Testpass inför Malmömilen

Idag sprang jag ett tuffare ”testpass” inför Malmömilen för att få en känsla av nuvarande form. Det slutade med blandade känslor där inledningen var tuff, men avslutningen betydligt mer positiv. Passet var fördelat i två delar i form av snabbdistans på 5km följt av intervaller på 5x1km.

Efter 2km lättare uppvärmning så kickade jag igång med snabbdistansen som helst skulle landa kring 17.30-18.00. Alla längre distanser springer jag nästintill alltid på vanligt kuperat underlag så att det blir så tävlingslikt som möjligt, och så även denna gång. Lite turligt så var det nedlut direkt så det blev en bra skjuts i starten, men jag hade nog hellre behövt det senare under distansen. Det var mycket kämpigt och tungsprunget. Jag fick inte igång varken ben eller flås för att hitta ett behagligt tempo. Jag tror att felet ligger mycket i att jag behöver värma upp mer noggrant för att prestera på distanser på 5-10km. Min teori och känsla är att jag är en så kallad ”slow starter” som behöver tid för att komma igång. Om jag då startar för hårt och ska orka så långt som 5-10km i en hög fart så får jag slita för mycket och tar slut innan jag hinner hitta rytmen. Det är som sagt min teori, om det stämmer återstår att se… Jag tog mig igenom 5km-distansen på 18.12, det vill säga 12 sekunder över vad jag hade hoppats på. Jag är därmed inte helt nöjd men det får ändå ses som godkänt.

Efter fem minuters vila joggade jag in på Påskbergsvallen för att fortsätta passet med 5x1km, denna gång på löparbanor. Här var måltiden 3.30-3.40 per kilometer och det var inga som helst problem. Kroppen hade vaknat till liv och det var som natt och dag om man jämför de båda halvorna. Det ska poängteras att det är skillnad att springa på löprbanor vilket sannolikt bidrag en hel del, men känslan i kroppen var en helt annan. Det var inga som helst problem att följa min måltid och tre utav fem intervaller löptes dessutom under 3.30! Detta är en utav anledningarna till min teori om att jag behöver en längre startsträcka för att riktigt komma igång.

Sammanfattningsvis så fick jag med mig en positiv känsla inför Malmömilen på lördag. I veckan blir det lite lättare träning och förhoppningen är att vara riktigt pigg och fräsch till helgen och fixa ett resultat under 37 minuter!

6 reaktioner på ”Testpass inför Malmömilen

  1. Härligt Jonas! Bra avslut! Mitt testpass gick inte bra :(, slet men fick inte till bra tider. Beror antagligen på att jag pressat mig lite för hårt på sistone. Vi får se vad som händer på lördag.

    Angående uppvärmning. Jag behöver lång uppvärmning snarare 4 km än 3 km, det gör stor skillnad..

    1. Tack Micke! Vi får se till att ta det lite lugnare så att vi är laddade på lördag! 🙂
      Jag är nog inne på din linje med uppvärmning, tror jag behöver förlänga den för att vara igång.
      Om du känner för att vara hare för en tid runt 37 minuter så hör av dig! 😉 haha

  2. Låter som en bra Teori! 37 min är snabbt helt klart men du tränar ju för det. man får inget gratis! Är oxå lite slow i starterna…Lycka till på lördag!

  3. Ja jag tog det lugnt idag under intervallpasset det kändes bra och tiderna var hyfsade, så hoppet lever igen ;).

    Du kommer att fixa en tid under 37 min! Det känns väldigt osannolikt att du inte skulle göra det så någon hare behöver du inte :D. Men vi skulle ju kunna värma upp tillsammans, det hade varit kul :)!

    1. Ja, jag hoppas verkligen på det! Hade varit gott. Om jag löser under 37 minuter så finns det hopp om att göra 36 minuter i höst vilket är det stora målet.

      Vi kan absolut kika på en gemensam uppvärmning! Låt oss höras närmre innan helgen! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *