Träningen är igång och 1000km passerat!

Äntligen har varit ett vanligt förekommande ord i mina senaste inlägg. Äntligen klarade jag under 3h på maraton, äntligen börjar det ljusna ute, äntligen börjar det skifta sakteligen mot vår, etc. Äntligen passar som en bra inledning även i detta inlägg då jag nu har kunnat börja träna för fullt igen! Förkylningen har lagt sig och kroppen känns återhämtad efter senaste maran för att kunna gå på de tuffare träningspassen igen.

Veckan inleddes i måndags med en tolva lätt distans, och fortsatte idag med dubbla(!) pass. I morse 05:45 begav jag mig ut på 8km lätt distans innan jobbet. Det är fortfarande väldigt kalla nätter och det var uppskattningsvis runt fyra minusgrader. Det är verkligen stor kontrast mot kvällslöpningarna där det nu är ganska behagligt, frånsett kalla vindar.

Senare under kvällen blev det lite självplågeri igen när intervaller återigen stod på schemat. Jag har nästan blivit lite bekväm med all lätt distansträning senaste tiden så det var bra att bryta den treden och låta kroppen jobba igen! Eftersom jag inte vet vart jag står, eller vilken ork jag har sedan Barcelona så sprang jag tidsintervaller med fart på känsla. Totalt tre set innehållande 6minuter löpning, 2min vila, följt av 3min löpning. Varje set löptes sedan i stegrande fart. Det totala intrycket av passet var mycket positivt då jag fick ett kvitto på att trycket fanns där!

Det är härligt att vara igång på allvar igen och förhoppningsvis kan veckorna rulla på utan några avbrott. Jag behöver komma upp i mängd igen för att förbereda mig för nästkommande maror. I och med veckans inledande tre pass så nådde jag en total löpmängd på strax över 1000km hittills i år! Det medför ungefär i snitt en mils löpning per dag. Förra året nådde jag denna mängd ungefär en månad senare.

1000km

2 reaktioner på ”Träningen är igång och 1000km passerat!

  1. Hej Jonas, har kikat in på din blogg några gånger, kul att se att du kämpar på med bra glöd fortfarande och grattis till härlig start på året. Jag har också hittat kärleken till löpning på senare år. Ligger visserligen en bra bit efter dig fortfarande, men om någon månad gör jag premiär i tävlingssammanhang, har anmält mig till The Run i Kinnekulle den 28:e maj. Har du sprungit det loppet (www.therun.nu)? Ser att du mest springer rena väglopp, men jag tänker att det nog är bra att börja träna/tävla på mjuka underlag för att dra på mig överbelastningsskador. Hur tänker du kring detta, marathon sliter ju ruskigt mycket på kroppen?

    1. Hej Johan!
      Kul att du kikar förbi 🙂 Ja, detta året har startat bättre än någonsin med två förkrossande personbästan. Nu är det bara 10km kvar där jag ska försöka närma mig 37-38min.
      Härligt att du har tävling på gång. Det är ett riktigt kul inslag och brukar göra att man kan höja sig det där lilla extra. Jag känner tyvärr inte till The Run.
      Jag springer som du nämner bara väglopp. Jag har aldrig gett terräng en chans men kan tänka mig att det är riktigt kul. Det är bra att du tänker långsiktigt och försöker undvika överbelastningsskador. Jag fick en hel del sådant i början (benhinnor, knä, foten) och så vidare. Troligen på grund av att jag ökade träningsdosen för snabbt och kroppen pallade det inte, även om orken fanns. På senare tid så har kroppen börjat vänja sig och det är först nu ca två år senare som jag kan springa en större veckomängd utan skador som följd. Jag tycker du tänker rätt och du kan nog börja vänja dig vid asfaltslöpning snart om du vill springa sådana tävlingar på sikt. Men ta det försiktigt till en början.
      Lycka till!!
      /Jonas

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *