Träningsuppdatering

Jag tycker att det är dags för en träningsuppdatering, inte sant!? 🙂

Det går äntligen åt rätt håll igen! Jag har tappat en del kvalitetspass men det är bara att gilla läget och blicka framåt igen då tävlingarna närmar sig med stormsteg!

Det blev aldrig någon träning i måndags, jag vill egentligen inte skylla på vädret men det var det som gjorde att jag inte tog mig ut på morgonen. På kvällen blev det tyvärr för sent för löpning då jag var upptagen med annat, men jag tror inte det skadade att det blev en extra vilodag.

I tisdags så var det dags för löpning med Friskus igen. Med tanke på att det har regnat en hel del de senaste dagarna så var det inte aktuellt att ta rundan utmed havet. Istället blev det den klassiska rundan som vi brukar springa, MEN åt motsatt håll. Variation förnöjer! 🙂 Det var lite manfall och fyra stycken tappra krigare blev vi som gav oss iväg. Jag kände ganska omgående att det skulle bli en tung dag då pulsen var hög väldigt tidigt in på distansen och flytet jag hade förut fanns inte. Men med tanke på att jag har tränat två pass de senaste tio dagarna så räknade jag inte med att kroppen skulle vara i form, men jag hade förhoppning om att den skulle vara något fräschare! Under passet så hade vi samtliga skiftande dagsform vilket innebar att vi till slut blev utspridda allihop. En bröt ganska tidigt (tror jag) och vände hemåt, en är riktigt konditionsstark och honom orkade jag tyvärr inte hänga på idag (men det kommer!), och en hade inte ork att ta rygg på mig. Eftersom jag löpte själv till slut, och eftersom jag fick slita så mycket för att hålla farten, så valde jag att korta ner rundan och ta en genväg hemåt. Normalt sätt så skulle den ha blivit runt 17-18km men det blev nu istället 14km.

I onsdags så var det intervaller inplanerat och med tanke på föregående dags pass så var jag orolig för att jag skulle få ställa in dem. Men kroppen hade återhämtat sig relativt bra! Från första början var tanken att köra 1km intervaller men jag kortade ner dem till 400m istället. Jag behöver fokusera på fart och med 400 meter så kan jag trycka på lite extra och spara 1km intervallerna till  helgen när jag förhoppningsvis är ännu fräschare. Jag hade planerat att hamna runt 1.25 per intervall men där är jag tyvärr inte riktigt ännu, utan jag hamnade i snitt på ca 1.30. Totalt blev det 12st intervaller uppdelade i tre mindre block. Först 5st intervaller med 200 meters jogg emellan (1,28-1.33-1.32-1.32-1.30), därefter en längre vila med 400 meters jogg. Sedan ytterligare 5st intervaller på samma sätt (1.27-1.29-1,29-1.29-1.29) och med avslutande 400 meters jogg. Till sist blev det ytterligare 2st intervaller (1.30-1.25) med kort jogg emellan. Jag sprang intervallerna på löparbana. När det är 400 meters intervaller är det väldigt smidigt eftersom det blir ett varv. När jag ska springa 1km intervaller så blir det troligen på asfalt med lätt kupering för att få det mer ”tävlingslikt”!

 

Idag blev det en kort runda på 6km med löpteknik inbakat mitt i passet. Jag kände mig piggare i kroppen än vad jag trodde med tanke på tisdagens och onsdagens pass så det var skönt! Jag körde löptekniken i lite lätt motlut, jag tycker att man får bättre känsla då.

Imorgon bär det av till kiropraktorn för att knäcka lite rygg.. aj aj! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *