Tydliga resultat på utveckling!

Den gångna veckan kan summeras med riktigt bra mängd (99km), där fredag-söndag stod för drygt 60% av den totala mängden. Det är nu endast tre veckor kvar till Barcelona och det kommer att bli ytterligare en mängdvecka innan det minskar sista två veckorna.

I fredags så var jag ute på mitt längsta långpass hittills på hela 36km. För några veckor sedan var jag uppe på 34km, och i våras 2012 (tror jag det var) hamnade ett pass på 35km. Löpningen kändes okej men jag hade hoppats på en ännu piggare kropp. Samtidigt så har det blivit mycket träning på sistone så det är nog först när jag drar ner på träningen som jag förhoppningsvis kommer känna av ett piggare löpsteg.

Det är häftigt att i efterhand kolla på kartan vart man sprang. Man kommer bra mycket längre än man tror! 🙂 Farten hölls lugn ända fram till 30:e kilometern då det blev en planerad fartökning på 5km, sedan blev sista kilometern lugn igen. Det kändes inledningsvist väldigt tungt att öka farten, speciellt med tanke på att jag haft ungefär samma tempo i 30km och då har kroppen vant sig vid ett behagligt tempo. Men det gick ändå fint och jag snittade de fem snabba kilometerna på ca 3.55min/km. Det är skönt att kroppen svarade på en tempoökning så sent in på passet!

Under lördagen var kroppen mycket seg och det har ju sin förklaring.. 🙂 Men jag tog mig ut på ett lättare distanspass för att få igång kroppen igen, och jag tycker att det kändes bättre än förväntat.

Idag intog jag löparbanan för att springa 1:kms intervaller. Det blev totalt nio stycken innan en känning i vänstra höften stoppade mig. Snittiden på dessa nio intervaller blev 3:32 vilket överraskade mig mycket positivt! Jag hade ett grymt flyt i löpningen idag. Jag letade lite i träningshistoriken efter tidigare 1km:s intervaller och hittade ett pass ifrån 6 november. Då sprang jag totalt åtta stycken intervaller med en snittid på 4:46. Det känns oerhört skönt att få så tydligt mätbara resultat på att träningen går framåt! Med en intervall extra så putsade jag ändå snittiden med hela 14 sekunder! Härligt!

Dessvärre för att återgå till känningen i höften så hoppas jag verkligen att det är av lindrig art. Med dagens sköna pass så blir man grymt taggad och vill inget hellre än ut och löpa igen. Så jag hoppas att det går att massera och springa bort den helt enkelt. Barcelona är ju inte längre än tre veckor bort och då ska ingenting få stoppa mig! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *