Ugali – Part 2

Det blev ingen träning igår heller, jag känner mig fortfarande inte riktigt bra. Men jag får se det positivt, jag fick tillfälle att fortsätta med min ugali! 🙂

Efter förra inlägget då jag inte riktigt lyckades så fick jag en helt underbar kommentar. Nämligen ett tips på hur jag skulle kunna utveckla ugalin till att bli godare, och det kom dessutom från en som kan. Stort tack Oscar!

”Hej Jonas. Prova hacka lite vitlök och lök, fräs på i en panna, på med vattnet och en buljongtärning. Låt vattnet koka tills buljongtärningen löst upp sig, sedan i med majsmjölet och vänd till sist i lite färska hackade örter. Jag har aldrig jobbat med majsmjöl men jag jobbar som kock sedan många år. Jag kan tänka mig att det skulle bli gott.”

Med min något begränsade köksvana så ställde jag några följdfrågor till Oscar som min sambo sedan idiotförklarade mig för. 🙂 Jag kan i efterhand förstå henne, för ovan tips borde inte gett utrymme för några följdfrågor, då det redan var väldigt tydligt. Men man kan inte vara på topp alltid… Haha

Hur som helst så följde jag detta tips. Jag gjorde för två portioner och receptet blev därmed:

5dl vatten
3dl majsmjöl
1 hackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 tärning grönsaksbuljong
oregano & timjan (efter smak)

Denna gång blev det MYCKET bättre! Det var klasskillnad i jämförelse med föregående gång. Det är inte supergott, men det blev så pass gott att jag kommer lägga in det i kosten emellanåt. Jag åt det varmt tillsammans med falukorv(!!) av alla livsmedel. Det var givetvis en väldigt diffus kombination. Men det är ju inte varje dag jag äter ugali, och inte falukorv heller, så av någon anledning fick de umgås på tallriken denna gång! 🙂 Falukorv är för övrigt ingen träningsmat jag föredrar, men är man sjuk och inte kan träna så brukar tyvärr kosten också bli lidande.

Oscar rekommenderade att äta det tillsammans med en gryta och det tror jag mycket på! Då skulle det få ännu mer smak. Det blir ett framtida steg att testa! Förra gången liknade jag det vid bröd, men äter man det varmt kort inpå så blir det nästan som mos. Och då bör som sagt en gryta vara mycket passande.

För övrigt så tyckte både min sambo och dotter att det var spännande att laga ugali så vi var till slut alla tre i köket. Återigen är löpningen något som förenar oss alla, eftersom vi aldrig hade lagat ugali tillsammans utan löpningen. 😉

Här är det jag som rör om i grytan medan Alicia övervakar så att allt går enligt plan!

Eftersom jag inte kunde springa så kunde jag tyvärr inte följa upp om det var något raketbränsla, men förhoppningsvis är jag tillbaka i träning inom kort. Då får vi se vad ugali går för… hehe

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *