Underhåll och förebyggande av en smärtande vad!

Att få kontinuitet i träningen är viktigt för långdistanslöpning, och för att kunna få kontinuitet så gäller det framförallt att undvika skadeuppehåll. Jag har under de senaste två veckorna nått en rekordhög träningsdos där senaste veckan slog all-time-high med totalt 90 löpta kilometer. För att inte belasta kroppen för hårt så är stor del (ca 75%) av denna mängd lugnare distansträning.

Jag har dock under senaste två veckorna haft en känning i ena vaden som troligen beror på en högre belastning. Jag har väldigt svårt för att ställa in träning eller skifta till alternativ träning till följd av detta, men Ulf Friberg som coachar mig med träningen besvarade detta på ett mycket klokt sätt!

”Hellre ett pass för lite än ett pass för mycket. Om du skadar dig så spelar det ingen roll hur bra form du har.”

Som sagt, mycket klokt och jag kan inget annat än att hålla med!

Nu är det dock så att det har känts bättre sista veckan så jag kommer att fortsätta träna enligt plan under förutsättning att det inte blir sämre kommande dagar. För att behandla och förebygga att det förvärras så har jag använt mig av den gamla klassiska metoden med värme och kyla. Efter varje pass så har jag spolat iskallt vatten på vaderna för att kyla ned dem. Under denna period så har jag dessutom verkligen fått användning för mina Ice Power produkter som har varit suveräna!

Jag har använt Ice Power Hot och smörjt in vaden innan träning. Detta i samband med lite lätt stretching har lett till att det har gått att springa utan någon som helst smärta. Jag kan lova er att denna produkt gör skäl för sitt namn ”Hot”! När ni duschar efteråt så rekommenderar jag er att inte skölja med varmvatten på det ställe där ni har smörjt in er. Det bränns… 🙂

Efter träning och dusch så använder jag den produkt som jag använt nu under ca två års tid, Ice Power Kylande Gel. Den har fungerat förut och gör så även nu. Det är en produkt som verkligen ger mig den kylande effekt som jag önskar.

I och med detta inlägg så vill jag inte rekommendera er att fortsätta träna vid smärta. Att använda sig av värme/kyla ska vara ett sätt att behandla, förebygga och förhindra en skada, och inte ett sätt att kunna fortsätta träna. Såvida ni inte har så bra känsla av er kropp så att ni kan bedöma att skadekänningen är under kontroll, och inte riskerar att förvärras. För som sagt:

”Om du skadar dig så spelar det ingen roll hur bra form du har.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *