Veckan som varit

Resultatet på Midnattsloppet förra helgen gav mig en energikick och träningen under veckan har gått väldigt fint!

I tisdags så var det dags för ett tufft intervallpass. Totalt 8 stycken 1km:s intervaller med tiderna 3.48 – 3.45 – 3.36 – 3.43 – 3.46 – 3.39 – 3.40 – 3.33. Det kändes mycket piggt i kroppen och om man går på snittiden (drygt 3.41) så var detta mitt bästa resultat hittills! Då ska det som sagt poängteras att detta var två dagar efter Midnattsloppet där jag nådde 40.22! Ett härligt formbesked med andra ord..

Under onsdagen så avverkades ett 10km lång distanspass. Tempot hölls på en jämn nivå och snittiden hamnade på 4.33. Även detta pass är jag väldigt nöjd med! Jag har tidigare bestämt mig för att höja tempot och att jag kunde hålla denna fart dagen efter ett tufft intervallpass påvisar förhoppningsvis att kroppen är mottaglig för en generell tempohöjning.

Torsdagens pass saknade inte bra fart det heller. Bra träningspass ska följas upp av bra träningspass och därför gav jag mig ut på 5x2km:s intervallpass. Det fanns inte samma energi i benen som under tisdagen, men konstigt vore väl annars? 🙂 Men jag gissar på att snittiden under intervallerna låg någonstans runt 4.10 och det är godkänt!

I fredags så var jag i valet och kvalet om det skulle bli någon träning eller inte. Att det skulle bli något kvalitetspass var det inte tal om, utan kroppen var i behov av återhämtning. Men med tanke på att jag planerade in ett längre långpass under lördagen så stack jag ut på en väldigt lugn 4km:s sträcka för att påskynda återhämtningen. Senare på eftermiddagen var det dessutom dags för babysim med Alicia. Det var första gången och sjukt kul! Hon var som en fisk i vattnet.. haha. Det var en 34 gradig bassäng så även detta tillfälle gjorde susen för min stela kropp.

Under lördagen blev det nämnda långpass av som slutade på 30km. Förmodligen blir det ett långpass till under nästa helg innan det bär av till Oslo. Men det blir nog inte så långt som 30. Under långpasset så frångick jag mitt krav på att höja tempot. Här är det viktigare att vänja kroppen vid belastning under en längre tid. Snittiden blev ändå 4.50 vilket är helt okej då jag hade gott om krafter kvar. Veckan hade dittills varit fylld av fartträning så att jag skulle känna mig så fräsch under långpasset var mycket glädjande!

Idag så kände jag att det inte fanns så mycket fart i benen kvar så det blev backträning. Det var ett tag sedan så det var ett roligt inslag. Jag försökte trycka på så gott det gick uppför och det gick faktiskt helt okej. Är mycket nöjd även med detta pass!

Veckan som helhet har alltså varit mycket bra! Det är ett styrkebesked som jag har fått och jag hoppas kunna bygga vidare på detta. Jag kommer att satsa på ytterligare en tuff vecka och hoppas på att kroppen kan ladda om. Jag hoppas också att denna tuffa träning ska lägga sig om en god grund inför Oslo maraton och att den då även ska ha hunnit återhämta sig.

Den totala löpmängden under veckan landade på 81km. Med den fart jag lyckts hålla så är det mycket bra!!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *